دانستنی های زعفران

چرا زعفران گران ترین ادویه جهان است؟

shakhes

شهرت زعفران  به عنوان گرانترین ادویه در جهان تنها یک علت مهم می تواند داشته باشد و آن هم کم و خاص بودن آن است. کمیاب بودن آن به این دلیل است که فقط  قسمت کوچکی از گل زعفران – کلاله – برای ادویه استفاده می شود.

روند برداشت گل های بنفش حداقل شش ساعت در روز را شامل می شود ، زیرا برای 454 گرم زعفران خشک ، 75000 گل مورد نیاز است.

کلاله گل زعفران ظریف است، بنابراین برداشت و خشک کردن آنها یک کار دستی و پرهزینه است. روند چیدن نیز آسان نیست، زیرا گل ها فقط شش اینچ از زمین رشد می کنند، بنابراین 6 ساعت خم شدن برای هر فرد درگیر در این روند خسته کننده می باشد.

این گیاه “عقیم” است، بدین معنی که باید عمداً کاشته، رشد و مراقبت شود که به مداخله انسان نیاز دارد.

برداشت زعفران به کار فیزیکی زیادی نیاز دارد تا گلها از مزرعه به بسته بندی نهایی برسند. روند برداشت به علاوه طعم ، بو و رنگ مشخص آن ، آن را به گرانترین ادویه در جهان تبدیل کرده است.

آیا زعفران گران ترین ادویه جهان است؟

ما به عنوان یک ایرانی هر روز از زعفران در غذاهای خود استفاده می کنیم و تاکنون نتوانسته ایم جایگزینی برای طعم زعفران پیدا کنیم.

زعفران حاوی برخی از اجزای شیمیایی مانند پیکروکروسین ، کروسین و سافرانال میباشد که آنها سه ماده اصلی بوده که مسئول طعم و رنگ و بوی زعفران هستند.

هنگامی که ما در مورد کیفیت زعفران صحبت می کنیم ، از نظر فنی منظورمان این سه مولفه شیمیایی بوده که ذاتاً زعفران را ارزشمند کرده است.

از نظر تاریخی، مردم زردچوبه، گلبرگ های گل همیشه بهار قرمز و کلاله های گل سوسن را به عنوان زعفران امتحان کرده اند. اما طعم و رنگ آن کاملاً متفاوت است.

در مقادیر زیاد ، زعفران می تواند یک ماده مخدر قوی و تحریک کننده شادی باشد و تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به کاهش علائم بیماری آلزایمر ، افسردگی و PMS کمک کند.

از دیگر نکاتی که باعث گران بودن زعفران میشود اینست که این گیاه فقط در شرایط بسیار خاصی رشد می کند و فقط یک هفته تا سه هفته از سال شکوفا می شود.

آنها در آفتاب کامل و خاک زهکشی شده و غنی در منطقه ای که در تابستان خشک است بهترین رشد را دارند و در زمان خاصی از روز برداشت آن ها انجام می شود؛ وقتی که رطوبت تقریبا بالا وجود داشته باشد، چراکه این امر می تواند بر کیفیت زعفران تأثیر گذارد.

ناگفته نماند که نور خورشید می تواند ساختار شیمیایی زعفران را تغییر دهد؛ پس، بهتر است برداشت زعفران اوایل صبح انجام شود.

سعی کنید از یک فروشنده قابل اعتماد خرید کنید!

در حال حاضر، قسمت عمده زعفران در ایران و یک دهم آن در کشمیر تولید می شود. زعفران های هندی ، ایرانی و اسپانیایی محبوب ترین نوع هستند ، اگرچه آمریکایی ها بیشتر نوع اسپانیایی را خریداری می کنند.

مردم به لطف مزایای گزارش شده برای سلامتی و طعم و مزه، حاضرند هزینه های زیادی را برای گرانترین ادویه در جهان بپردازند.

امار صادرات و واردات این گیاه نشان میدهد ارزش صادرات زعفران ایران در سال 2020 برابر  579/38 میلیون دلار بوده و این در حالیست که ارزش حجم صادرات زعفران اسپانیا برابر 9 تن و198 کیلوگرم بوده‌ است. با اینکه در سال گذشته 500 تن زعفران در کشور تولید و 80 درصد آن صادر شد.

در این راستا سخنگوی گمرک خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان بر تجارت خارجی زعفران که یک کالای صادراتی با اهمیت است نیز تاثیر گذار بوده است و با بازگشایی مسیرهای پروازی و مهار کرونا، روند صادرات زعفران ایرانی افزایش میابد.

از آنجا که به دست آوردن یک کیلو زعفران کار سخت و دشواری است، تجارت معمولاً با موادی که شباهت زیادی به زعفران دارند بسیار زیاد است.

به گفته متخصصان، بهترین راه برای بررسی واقعی یا غیر واقعی بودن زعفران ، بوییدن آن است. اگر بوی شیرین و طعم تلخی داشته باشد ، زعفران گران ترین ادویه واقعی است.

روش دیگر برای بررسی خیساندن چند رشته زعفران در آب است ، ماده اصلی رنگ آن را شسته اما به رنگ زرد باقی می ماند ، در حالی که اگر تقلبی باشد، سفید می شود. ظاهراً غیر معمول نیست که زعفران تقلبی و واقعی را با هم مخلوط کنند.

زعفران فقط یک ادویه نیست، بلکه یک دارو نیز هست و با تحقیقات مختلف اثبات شده است.

نتیجه گیری

با این همه تلاش خسته کننده و کمبود شکوفه های تازه، قطعاً ارزش آن را دارد! شرکت زعفرانیه امادگی ارائه تمامی خدمات در رابطه با زعفران برای مشتریان و بازرگانان پذیرا میباشد که با خیال راحت میتوانید به خرید کردن بپردازید.

از دیگر نکاتی که باعث گران و ارزشمند بودن این گیاه میشود خواص آن در مصارف و صنایع دارویی و غذایی میباشد.

ترکیب اصلی موجود در گلبرگهای گل بنفش ، کائمفرول بوده که سرشار از خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است. گلبرگها معمولاً گرانبها نیستند زیرا تمرکز اصلی برداشت محصول رشته های قرمز تیره ای است که درون چین گلبرگها ایجاد شده ­اند.

لازم به ذکر است که این زعفران گران ترین ادویه “عقیم” میباشد، بدین معنی که باید عمداً کاشته ، رشد و مراقبت شود که به مداخله انسان نیاز دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *