دانستنی های زعفران

فروش زعفران فله

shakhes

افراد و یا شرکت هایی که مصرف زعفران بالایی دارند و می‌خواهند زعفران را به صورت کیلویی خریداری کنند ترجیح می دهند زعفران فله را خریداری نمایند چون این کار به سود آن ها خواهد بود. اما در این مقاله مواردی که در فروش زعفران فله باید مورد بررسی قرار گیرد را مطالعه می کنیم.

بعد از خریداری زعفران به صورت فله باید آن را در جای مناسبی قرار داد تا کیفیت خود را حفظ کند.

زعفران باید در مکانی خشک، سرد و به دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری شود تا در طی زمان نگهداری زعفران عوامل بیرونی روی کیفیت عطر و رنگ زعفران اثر نگذارد.

زعفران فله بدون بسته بندی بوده و قیمتی که برای خرید آن محاسبه می گردد قیمت ارزان تری است.  ولی شاید یکی از ایرادات در خرید عمده زعفران ، اعتماد کردن به آن باشد که کاری بس مشکل و حرفه ای است. در همین راستا نکاتی را راجب خرید و بخصوص فروش زعفران فله در ادامه این مقاله خدمت شما ارایه میدهیم.

نکاتی مهم برای تشخیص زعفران خوب و باکیفیت در هنگام خرید

• اندازه بزرگی رشته های زعفران
• سالم بودن کلاله ها
• بودن یا نبودن زعفران و نرمه در زعفران
• درجه سفیدی همراه کلاله ها
• قدرت رنگ دهی محصول
• خوش رنگ بودن کلاله های قرمز زعفران
برخی از مشکلات این صنعت

از مهم ترین مسائل و مشکلات اصلی این صنعت، عدم مدیریت علمی و با انسجام و گرفتن تصمیم گیری های نامناسب است. این مسایل ومشکلات زمانی تمام می شوند که همه نهادها و مراکز در ارتباط با زعفران درزیر سایه یک مدیریت منسجم و یکپارچه جمع شده وهدایت آن به دست مدیرانی که دارای سابقه و دانش مدیریت و آشنا به روش های مختلف بازاریابی سپرده شود.
یکی از مشکل های صنعت زعفران در ایران نبود برند و کالای معتبر است که در این خصوص باید اضافه کرد که با وجود تولید و صادرات گسترده زعفران ایرانی، می توان گفت هیچ اثری از برندی معتبر از زعفران ایرانی در بازار های جهانی این محصول مشاهده نمی شود.

به عبارت دیگر عدم وجود برندهای قدرتمند از این طلای سرخ ایرانی در بازارهای جهانی باعث این شده است که تقریبا هیچ نام و نشانی از ایران در این عرصه وجود نداشته باشد.
این بازار در واقع صحنه رویارویی و مبارزه برندهای معتبر تجاری است، وجود توانمندی های بالای کشور در تولید این محصول فوق العاده ایرانی می تواند برندهای قدرتمندی را خلق نماید و برند ایران را که در شرایط کنونی جایگاه مناسبی ندارد، در سطح منطقه و جهان ارتقا دهد.

از راه حل های این مشکلات میتوان ب موارد زیر اشاره کرد:

1)بهبود استانداردهای تولید و فرآوری زعفران اقدامی اساسی در مسیر برندسازی زعفران است

2)تنظیم کردن برنامه ای جامع و کلی برای بسته بندی زعفران ایرانی

3)تاسیس آزمایشگاه های مختلف برای کنترل کیفیت زعفران و نظارت بهداشتی بر تولید و فروش آن

4)درجه بندی محصول(زعفران) براساس معیار هایی از جمله سطح کیفی و رعایت بهداشت

5)تهیه استانداردهای بخصوص و افزایش مراکز مشاوره ای تولید و فروش زعفران

باید توجه داشت که کشور های مانند چین و افغانستان که با برنامه ریزی دقیق و طولانی مدت قصد ورود به بازار این محصول را دارند.

اگر از اکنون راهکاری مناسب برای رویارویی با آنها انجام نشود، امکان دارد بخشی از بازار زعفران ایران را به خود اختصاص دهند.

ایران با تولید حجم بسیار زیاد زعفران قابل استفاده جهان، قابلیت اجرای برنامه های مختلفی را دارد؛

برنامه هایی که باعث شود ورود و ادامه حضور رقبایی که نام برده شد را در بازار زعفران با مشکل مواجه کند.

نکاتی برای بهبود و فروش زعفران فله

• داشتن همکاری و مشاوره با شرکت های بازاریابی برجسته ایرانی و حتی خارجی
• داشتن گواهی نامه های بین المللی برای فروش این محصول
• مانع شدن از صادرات فله ای به صورت قاچاق
تهیه زعفران با کیفیت در بسته بندی های جدید و تنوع دادن آن
• مدیریت داشتن در بحث خرید و فروش زعفران های تولیدی کشور در سطح منطقه
قیمت زعفران درکشور های مختلف متفاوت است. با توجه به این که قیمت زعفران در داخل کشور نوسانات زیادی دارد اما قیمت زعفران به دلار با نوسانات قیمتی زیادی همراه نمی باشد.

از اصلی ترین دلایل تعیین کننده قیمت زعفران، نوع آن و درجه کیفیت زعفران می باشد. در کل قیمت زعفران در سال1398 در بازارهای بین الملل بین 1000 تا 1500 دلار خرید و فروش شده است.

همان طور که گفتیم زعفران به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین محصولات صادراتی کشور شناخته می شود که قوانین صادرات آن در سال های اخیر دچار تغییرات آن چنان زیادی نبوده است.

بیشترین میزان صادرات این محصول به صورت فله انجام می گیرد که بهترین روش است وبحث بسته بندی آن بیشتر در کشور های ثالث انجام می شود.

میزانی از صادرات زعفران توسط مسافرانی که به خارج از کشور سفر میکنند و به صورت چمدانی انجام می شود که در این مورد قوانین صادرات زعفران برای آن اجرا می شود.

قوانین و مقررات صادرات زعفران فله

اندازه مجاز صادرات زعفران به صورت چمدانی برای هر مسافر وقاعدتا هر گذرنامه فرد ایرانی به میزان 100 گرم است. البته قابل ذکر می باشد صادرات چمدانی زعفران به کشور های حوزه خلیج غارس از جمله عربستان صعودی، سوریه و عراق ممنوع شده است.

یکی از نکات قابل توجه در این زمینه این است که طبق قوانین و مقررات صادرات زعفران محدودیتی برای خروج و حمل زعفران به صورت فله توسط افراد خارجی که در ایران هستند با گذرنامه سایر کشور ها وجود ندارد.

در این خصوص وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان مجری وتعیین کننده ی قوانین صادرات زعفران در داخل کشور در برخی اوقات برای کنترل و هماهنگی بازار صادراتی اقدام به مشوق های صادراتی و یا الزاماتی در خصوص صادرات زعفران فله ای می کند.
تولید این محصول با ارزش که معروف به طلای سرخ می باشد از زمان های گذشته تا کنون در ایران رونق داشته است که می تواند به عنوان یکی از محصولات مهم در صادرات ایران قرار گیرد.

قوانین و مقررات صادرات زعفران از اولین سال های تدوین و تنظیم قانون تجارت در نظر مسئولان این امر بوده است و تا همین الان نیز دسخوش تغییرات عمده ای برای کنترل کردن و افزایش میزان ارزش محصول زعفران در این بازار در نظر گرفته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *