دانستنی های زعفران

فروش زعفران استاندارد جهت محصولات غذایی

shakhes

امروزه در بسیاری از کشورها شاهد افزایش مداوم تولید و تنوع محصولات غذایی و فروش زعفران استاندارد هستیم. این امر نوآوری و استفاده از فناوری های جدید را اجتناب ناپذیر می کند.

از طرف دیگر، به دلیل روش های مدرن صنعتی ، زنجیره غذایی بسیار پیچیده تر شده و احتمال آلودگی شیمیایی محصولات غذایی را افزایش می دهد.

روشهای پژوهشی و کاربردی نوین، بخشی اساسی از فناوری تولید و فروش محصولات استاندارد زعفران آماده و نیمه آماده با ارزش مغذی به منظور تأمین نیازهای احتمالی مصرف کنندگان میباشند.

گیاه زعفران

زعفران به عنوان یک رنگ دهنده آلی و طبیعی، برخلاف سایر رنگ دهنده های گیاهی بسیار ماندگاری بیشتری دارد و به راحتی نمیرود.

در واقع به دلیل قدرت رنگ آمیزی زیاد عمدتا مورد استفاده قرار می گیرد که در صنایع غذایی کاملاً اقتصادی و مفید محسوب میشود.

به دلایل فوق، روند استفاده از زعفران در محصولات غذایی و فرمولاسیون محصولات جدید مانند: پودر دسر زعفران، پودر کارامل کرمی زعفران، پودر نوشیدنی زعفران، مخلوط کیک زعفران، پودر خامه زعفران، پودر خمیر زعفران عرضه میگردد.

زعفران خالص ایرانی قرن هاست که به عنوان ادویه و رنگ دهنده استفاده می شود و دارای خواص دارویی بی شماری است. این گیاه تاکنون یکی از قدیمی ترین گیاهانیست که در تاریخ بشر برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار میگیرد.

اعتقاد بر این است که کشت زعفران بیش از 3500 سال قدمت دارد و این گیاه می تواند در مناطقی رشد کند که زمستان های سرد و تابستان های گرم وخشک دارد.

از زعفران در بسیاری از صنایع دیگر مانند صنعت دخانیات ، صنایع الکل ، صنایع لبنی ، صنایع آرایشی بهداشتی برای عطرها و کرم های صورت و صنایع رنگ سازی استفاده می شود.

همچنین فروش زعفران در صنایع غذایی کاربردهای بسیار متنوعی دارد که در ادامه بعد از یک مرور کلی و تاریخی، 4 دسته مهم استفاده از زعفران در صنایع غذایی را بیان میکنیم:

از حدود صد هزار گل زعفران، نزدیک به یک کیلو زعفران خشک بدست می اید.

در اروپا از این گیاه به عنوان رنگ و طعم دهنده استفاده می شود و با توجه به خواص دارویی که دارد آن را به داروها اضافه می کنند.

امروزه کلاله های خشک شده زعفران در برخی از کشورها به عنوان ادویه در اشپزی و صنعت غذا مورد استفاده قرار میگیرد که بیشتر از یک دارو اهمیت یافته است. به ویژه در ایران و اسپانیا که زعفران را به عنوان عامل رنگ و طعم دهنده ی غذا میشناسند.

از فروش زعفران استاندارد در محصولات غذایی میتوان به استفاده از آن در صنایع نوشیدنی، قنادی و شیرینی پزی، صنایع لبنی و صنایع گوشت اشاره کرد که توضیح مختصری در رابطه با هریک از این صنایع در زیر آورده شده است:

زعفران به عنوان نوشیدنی:

زعفران چگونه در یک نوشیدنی استفاده می شود؟

پودر زعفران را درون لیوان ریخته و قهوه یا چای به آن اضافه کنید و سپس آب جوش را روی آن بریزید. این نوشیدنی میتواند یک نوشیدنی بسیار مناسب در یک روز گرم تابستانی یا یک روز سرد زمستانی یا هر روز دیگر از سال باشد. همچنین می توانید گلاب به آن اضافه کنید.

زعفران به عنوان دسر:

زعفران چه استفاده ای در دسرها دارد؟

در بستنی هم ارزش غذایی و دارویی آن را افزایش می دهد و هم ظاهر و طعم مطبوعی ایجاد می کند. همچنین می توانید آن را به محصولات لبنی مانند شیر ، ماست و خامه برای به دست آوردن مزه و بوی منحصر به فرد اضافه کنید.

زعفران به عنوان صنایع قنادی و پخت:

یکی دیگر از کاربر­های این ادویه جادویی، استفاده از آن در صنایع قنادی و پخت و پز میباشد که برای رنگ و عطر بخشیدن به فراورده­هایی مانند کیک­ها، نان­ها و شیرینی­های خاص و گران قیمت مورد استفاده قرار میگیرد.

زعفران در صنایع گوشتی:

امروز زعفران برای معطر ساختن و رنگین کردن فراورده­های گوشتی از قبیل سوسیس، کالباس و … استفاده میشود. همچنین در کنسرو­هایی که از فراورده مرغ تهیه شده است، بکار می­رود.

بهترین روش مصرف زعفران آسیاب کردن آن است. پودر کردن زعفران باعث میشود عناصر خود را با درصد بالاتری آزاد کند و هنگامی که آن را خرد کرده و سپس استفاده می کنید، بیشترین مزیت را برای شما خواهد داشت.

همچنین باید اضافه کرد که بهترست در حرارت مستقیم بگذارید یعنی کافیست آن را در یک لیوان آب جوش یا آب ولرم بریزید تا دم بیاید.

اگر مستقیماً در غذا ریخته شود و برای مدتی روی حرارت مستقیم قرار گیرد، اثرات و خواص این گیاه به اندازه کافی متنقل نمیشود.

 ماهانه چه مقدار زعفران می توانیم استفاده کنیم؟

استفاده از زعفران نباید زیاد باشد بطوریکه مصرف سه گرم از آن در ماه برای بدن بسیار مفید است و مصرف بیش از 5 گرم در ماه مضر میباشد.

**خوردن 5 گرم زعفران در یک وعده غذایی می تواند منجر به مرگ شود**

نحوه نگهداری:

نور و رطوبت نباید به زعفران دم کرده یا همان اسانس زعفران تبخیر شده برسد. آن را در ظرف های شیشه ای بسته نگه دارید.

درب ظرف زعفران را محکم ببندید. اگر درب ظرف باز باشد ، خواص و کیفیت دارو کاهش می یابد.

چند لحظه­ای با فروشگاه زعفرانیه!

فروشگاه ما فروش زعفران استاندارد و با کیفیت را جهت محصولات غذایی و دیگر زمینهای کاربردی به صورت بسته ای و فله­ای در اختیار مشتریان قرار داده است که:

  • کیفیت و طعم بسیار مرغوب محصول تضمین میشود.
  • رایحه همیشه قوی و شاداب است.
  • هیچ زائده اضافی در محصول وجود ندارد، به این معنی که هر برگ با دقت توسط دست جدا می شود.
  • هیچ گیاه یا ادویه دیگری با رشته نخ های زعفران قرمز مخلوط نشده است.
  • زعفران خشک و مرغوب را خدمت مشتریان عرضه مینماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *