آشپزی با زعفران

طرز تهیه و خواص چای و دمنوش زعفران

طرز تهیه و خواص چای و دمنوش زعفران

در میان ایرانیان از گذشته‌های دور تا کنون، از گیاه زعفران به عنوان یک ماده مفید برای سلامتی، کاربردهای فراوانی به عمل می‌آمده است و در حال حاضر نیز به عنوان یک گیاه و محصول زراعی همه کاره و منحصر به فرد از آن یاد می‌شود. چراکه امروزه ثابت شده که گیاه زعفران دارای ترکیبات بسیار مفیدی است. این دسته از ترکیبات به طور کلی شامل کروسین، پیکروسین و سافرانال است که هر یک عوامل موثر در رنگ دهی، بو و طعم این گیاه هستند.هم‌چنین این ماده و محصول زراعی دارای مواد معدنی بسیاری است. از جمله این مواد معدنی می‌توان به منگنز، روی، آهن و یا منیزیم، سلنیوم، مس و.. اشاره کرد. در حال حاضر یکی از روش‌های کاربرد زعفران به صورت فراهم کردن چای زعفران و یا دمنوش آن است. چراکه ترکیبات فعال در این ماده زراعی به راحتی قابلیت حل شدن در آب دارند. این عامل باعث می‌شود تا از طریق سیستم گوارشی به طور مستقیم به جریان خون وارد شوند و در آن جذب گردند.در این مقاله قصد داریم برخی از خواص چای و دمنوش زعفران را بیان کنیم و سپس به طرز تهیه هر یک اقدام نماییم.

خواص چای زعفران

زعفران، خود گیاهی است که دارای خواص  بسیار مفیدی برای بدن است. از جمله این خواص می‌توان به خاصیت آنتی اکسیدانی این محصول کشاورزی، اشاره کرد. این ماده ضد التهاب است و به عنوان تقویت کننده متابولیسم بدن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. زعفران، هم‌چنین تنظیم کننده قند خون است. این محصول زراعی، دارای ترکیبات مفیدی از قبیل آلفاکاروتن، بتاکاروتن، ویتامین B، آنتوسیانین و بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها است. مصرف این محصول به همراه چای باعث می‌شود تا استرس‌ها و نگرانی‌های شما کاهش پیدا کند و از طرف دیگر با انواعی از عفونت‌ها در بدن مبارزه شود. اگر چیزی در حدود دو گرم از زعفران یعنی حدود 1 قاشق غذاخوری به همراه چای مصرف شود می‌تواند در حدود 28 درصد از نیاز بدن به منگنز را بر طرف کند و 3 درصد از ویتامین C را تامین نماید.

لازم به ذکر است که وجود منگنز در بدن باعث می‌شود از تولید انرژی مورد نیاز در بدن حمایت شود و از طرف دیگر استخوان‌ها تقویت گردند. هم‌چنین وجود این عامل به بهبود یافتن زخم‌ها نیز کمک می‌کند. زعفران دارای فیبر زیادی است و هم‌چنین ویتامین B6 دارد. دارا بودن منیزیم، فسفر و ویتامین A و … نیز بخش دیگری از خواص و ویژگی‌های این محصول است.

چای زعفران هم‌چنین دارای ترکیبات و مواد مفیدی است که می‌تواند میزان کلسترول خون در رگ‌ها را کاهش دهد. همان‌طور که می‌دانید وجود کلسترول در رگ‌های شما باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. چای زعفران می‌تواند به رقیق شدن خون شما کمک کند و بدین ترتیب رگ‌های خونی را نیز پاک سازی و تمیز کند.

دمنوش زعفران

لازم به ذکر است که مصرف این محصول باعث کاهش یافتن درد در ناحیه معده می‌شود. چای زعفران هم‌چنین می‌تواند به عنوان یک ترکیب خلط آور مورد استفاده قرار بگیرد و به این ترتیب به آرام شدن شکم، سینه و یا گلو کمک کند. بنابراین مصرف آن به ویژه برای کودکان، بسیار مفید است. چای زعفران در بسیاری از مواقع برای کاهش دادن میزان فشار خون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است بدانید که یکی از ترکیبات موجود در این محصول زراعی، کروستین است. وجود این عامل در زعفران باعث می‌شود فشار خون کاهش پیدا کند. هم‌چنین چای زعفران دارای این قابلیت است که بتواند ضعف در بینایی را کاهش دهد و از سلول‌های بینایی محافظت قابل توجهی به عمل آورد چراکه محتوای اسیدهای چرب را دارا است.

طرز تهیه چای زعفران

فراهم کردن و طرز تهیه چای زعفران، بسیار ساده است. تنها کافی است زعفران ساییده شده (نحوه ساییدن زعفران) شده و مقداری آب در اختیار داشته باشید. در این صورت می‌توانید مقدار زعفران مورد نیاز به صورت پودر شده را بردارید و آن را در یک فلاسک چای که با آب جوش پر شده است، بریزید. برای انجام این کار هم‌چنین می‌توانید یک قوری آب جوش در نظر بگیرید. پس از اینکه پودر زعفران خود را درون آب جوش ریختید لازم است 15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. پس از این مدت زمان می‌توانید چای زعفرانی خود را میل کنید.

خواص دمنوش زعفرانخواص دمنوش زعفران

همان‌طور که گفته شد یکی از موارد مصرف زعفران استفاده از این محصول به صورت دمنوش زعفران است. لازم است بدانید که دمنوش زعفران دارای خواص و فواید بسیاری زیادی است. از جمله این خواص می‌توان به خاصیت ضد افسردگی این محصول اشاره کرد. هم‌چنین دمنوش زعفران خاصیت ضد اضطراب نیز دارد و برای درمان افسردگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف کردن این دمنوش می‌تواند بسیاری از اختلالات کبدی را تحت درمان قرار دهد و آن‌ها را بهبود بخشد.

دمنوش زعفران در کاهش یافتن میزان خونریزی رحم اثر گذار است. این دمنوش ادرار آور است و می‌تواند به عنوان یک محصول پاک کننده کلیه و مثانه مورد استفاده قرار بگیرد. کمک کردن به هضم غذا و نشاط آور بودن، تقویت کردن بینایی و … تنها بخشی از خواص این دمنوش است.

دمنوش زعفران می‌تواند به تقویت قلب کمک کند و محرک مغز و قوه حافظه نیز هست. بنابراین برای پیشگیری از بیماری‌های زوال عقل از قبیل آلزایمر نیز مفید است. در بسیاری از موارد، مشاهده شده است که عصاره زعفران توانسته به مهار رشد برخی از تومورها کمک کند و در هنگام زایمان، درد آن را تسکین دهد. با وجود دارا بودن خواص بسیار زیاد و قابل توجه، لازم است این نکته را نیز در نظر بگیرید که مصرف بیش از حد دمنوش زعفران نیز توصیه نمی‌شود.

طرز تهیه دمنوش زعفران

لازم به ذکر است که چند نوع از دمنوش‌ها را می‌توانید با استفاده از گیاه زعفران تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید. از جمله این دمنوش‌ها می‌توان دمنوش زعفران و زنجبیل و دارچین را نام برد. دمنوش عسل و زعفران از دیگر انواع دمنوش‌های مفید و بسیار پر کاربرد است. هم‌چنین می‌توانید دمنوش گل محمدی و زعفران را تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید و یا دمنوش زعفران و دارچین را تدارک ببینید.

در ادامه به روش تهیه یکی از انواع این دمنوش‌ها یعنی دمنوش زعفران و دارچین و زنجبیل اشاره خواهیم کرد.

طرز تهیه دمنوش زعفران و زنجبیل و دارچین

برای تهیه کردن این دمنوش لازم است مقداری زعفران به صورت پودر شده و هم‌چنین چند پیمانه آب در اختیار داشته باشید و از مقداری زنجبیل به صورت رنده شده نیز استفاده کنید. هم‌چنین میتوانید در این ترکیب از عسل به میزان کافی هم استفاده کنید تا طعم نوشیدنی شما بهتر شود. هم‌چنین در اختیار داشتن مقداری دارچین به صورت سابیده شده نیز لازم است.

در صورت فراهم کردن این مواد می‌توانید آب مورد نیاز را در یک قوری بریزید و صبر کنید تا به اندازه کافی جوش بخورد. پس از این کار لازم است عسل، دارچین و زنجبیل فراهم شده را به آب جوشیده شده، اضافه کنید. پس از انجام این کار هم باید زعفران پودر شده را به ترکیبات مورد نظر اضافه کنید. پس از اضافه کردن تمامی این ترکیبات، درب قوری را بگذارید و اجازه دهید تا مواد مورد نظر به مدت زمان 15 تا 20 دقیقه به طور کامل با همدیگر جوش بخورند و ترکیب شوند تا دمنوش زعفران شما دم بکشد.

پس از اینکه به میزان کافی صبر کردید می‌توانید دمنوش خود را میل نمایید. بعضی از افراد برای دادن طعم و عطر بهتر به این ترکیب هل نیز اضافه می‌کنند.

 

نکته آخر اینکه مرغوبیت زعفران در طعم غذاهای زعفرانی بسیار موثر است. در صورتی که شما از زعفران با کیفیت استفاده کنید، نه تنها با استفاده از مقدار اندکی زعفران، رنگ دلخواه خود را بدست می آورید، بلکه طعم غذای شما نیز فوق العاده خواهد شد. برای خرید زعفران قائنات  و زعفران دو غزال می توانید با شماره  44508507 – 021  فروشگاه زعفرانیه تماس بگیرید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *