دانستنی های زعفران

زعفران ایرانی به کدام کشورها صادر می شود ؟

shakhes

زعفران ایرانی به کدام کشورها صادر می شود؟ یکی از محصولات ناب ایرانی که طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارا می باشد زعفران ایران است.

این محصول که در سودآوری به عنوان یکی از سلاطین شناخته می شود، محصولی گرانبها بوده و ارزش آن نه تنها در ایران بلکه در بازارهای جهانی بسیار بالا می باشد.

از همین رو تولید کنندگان و فروشندگان زعفران، صادرات آن را در زمره ی فعالیت های خود گنجانده و از این راه کسب و کار خود را گسترش داده اند.

زعفران ایران در بسیاری از کشورها دارای مشتریانی پر و پا قرص می باشد. چرا که پخت بسیاری از غذاهای مخصوص محلی و غیر محلی در سایر کشورها وابسته به این ادویه ی سرخ رنگ و خوش عطر می باشد. زعفران نه تنها در بحث غذایی بلکه در زمینه های صنعتی و دارویی نیز دارای کاربردهای زیادی می باشد. برای درمان بسیاری از بیماری ها از زعفران استفاده می شود به طوری که در کپسول های درمانی می توان این گیاه را در بین ترکیبات دارویی مشاهده کرد.

خاستگاه اصلی زعفران کشور ایران می باشد و از این رو عجیب نیست که بیشترین حجم از صادرات این گیاه پر خاصیت را کشور ایران در نیا به خود اختصاص داده باشد. با این وجود همچنان ظرفیت هایی کشف نشده برای صادرات این محصول و کسب سود هر چه بیشتر از این فعالیت در کشور ایران وجود دارد.

صادرات زعفران ایران

نقطه ی مرکزی تولید زعفران در ایران استان خراسان می باشد با این وجود برخی استان ها همچون فارس، کرمان و اصفهان نیز به طور پراکنده به تولید این محصول مشغول می باشند.

نقاط غربی ایران به دلیل دارا بودن آب و هوای خشک و سرد به عنوان بهترین مناطق برای کشت این گیاه محسوب می شوند.

کشور ایران حدود 95 درصد از زعفران جهان را تولید می کند و این رقم یعنی در دست داشتن انحصار این طلای سرخ رنگ و گرانبها.

بنابراین کشور ایران نیازی به واردات زعفران نداشته و صادرات آن را انجام می دهد. از جمله مهم ترین کشورهایی که وارد کنندگان زعفران می باشند می توان به اسپانیا، هنگ کنگ، آمریکا و ایتالیا اشاره کرد.

بسیاری از کشورهای وارد کننده ی زعفران با وارد نمودن این کالا و خریداری آن به صورت فله اقدام به بسته بندی و فروش آن با قیمتی بالاتر به سایر کشورها می پردازند. از این رو قوانینی محدود کننده در ارتباط با صادرات زعفران فله از سال 96 در ایران شکل گرفت که تماما به نفع صادرکنندگان ایرانی می باشد.

شناسایی بازار هدف برای صادرات زعفران

شناسایی کشورهایی که بالاترین میزان واردات زعفران ایرانی را به خود اختصاص می دهند برای صادرکنندگان این کالا بسیار مهم است. زعفران ایرانی به کدام کشورها صادر می شود

هر کشور دارای فرهنگ، آداب و رسوم و ویژگی های خاص خود می باشد. به عنوان مثال کشور چین از جمله کشورهای هدف برای صادرات زعفران ایران می باشد که زعفران در آنجا دارای مصارف دارویی است.

بنابراین دسترسی به زعفران اصیل با بالاترین درجه از خلوص و مرغوبیت برای این افراد بسیار مهم می باشد. می توان زعفران سوپر نگین درجه یک را برای صادرات به کشور چین انتخابی عالی دانست.

در حالی که کشوری مانند ترکیه که دارای مصارف عادی برای زعفران می باشد و اغلب قیمت هایی متعادل در بازار زعفران آنجا وجود دارد، زعفران شبه نگین که دارای کیفیت و ظاهری عالی بوده اما قیمتی مناسب دارد می تواند بهترین انتخاب برای بازار ترکیه باشد.

کشورهای وارد کننده ی زعفران ایران

یکی از وظایف مهم تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران در ایران تحلیل بازار جهانی برای صادرات زعفران می باشد. تولید کنندگان موظف اند با شناسایی کشورهای هدف که دارای سودآوری بیشتری برای کسب و کار آن ها می باشد اقدام به فروش زعفران و صادر نمودن آن نمایند.

شناسایی پتانسیل های کشف نشده در بازار جهانی می تواند، فروش و صادرات زعفران ایرانی را به سمت و سوی خوبی بکشاند.

از جمله مهم ترین کشورهایی که در حال حاضر به خرید زعفران ایران می پردازند، امارات، اسپانیا، چین، عربستان، هند، سوئد، تایلند، ژاپن، افغانستان، هنگ کنگ و ایتالیا می باشند.

در انتخاب کشور هدف بایستی دقت بالایی نسبت به بسیاری از موارد داشته باشید. به عنوان مثال کشور اسپانیا با صادرات دوباره ی زعفران ایرانی اقدام به کسب سود مجدد می نماید اما کشوری مانند امارات که مصرف کننده ی واقعی زعفران است و صادرات آن را انجام نمی دهد می تواند مقصد بهتری برای صادرات زعفران ایران باشد.

نکات مهم صادرات زعفران

صادرات زعفران در ایران دارای قوانین مهمی می باشد که شرکت های تولید کننده و صادر کننده ی زعفران بایستی آن ها را مد نظر قرار دهند. زعفران ایرانی به کدام کشورها صادر می شود

از جمله ی این قوانین تولید و خرید زعفران مرغوب و درجه یکی می باشد. زعفرانی که در بازار جهانی به عنوان زعفران ایرانی شناخته می شود بایستی دارای درجه ی بالایی از مرغوبیت بوده و اصالت این کالای گرانبها را در ظاهر، عطر و طعم خود نمایان سازد.

بسته بندی زعفران، از جمله دیگر قوانین مهم صادرات آن می باشد. بسته بندی هایی نامرغوب و با درجه ی پایینی از کیفیت و طراحی مورد قبول قرار نگرفته و صادر نخواهند شد.

در نظر گرفتن سلیقه ی مشتری در کشورهای هدف از جمله مهم ترین نکات در حین طراحی بسته بندی زعفران می باشد. بسته بندی های زعفران بایستی دارای ظاهری چشم نواز و شیک بوده و برای خریداران دارای جذابیت باشند.

داشتن گواهی استاندارد، گواهی بهداشت و ارائه نمودن کارت بازرگانی از دیگر نمونه های این قوانین می باشد که شرکت های صادر کننده بایستی به درستی این قوانین را رعایت کنند. زعفران ایرانی به کدام کشورها صادر می شود

نتیجه گیری

تمامی کسب و کارها علاقه به کسب سود و گسترش فعالیت های خود دارند. بنابراین به دنبال زمینه هایی برای ایجاد این موقیعت برای خود می باشندو در مورد تولید و فروش زعفران نیز می توان بهترین بستر برای سودآوری و گسترش کسب و کار را صادرات زعفران دانست.

صادرات زعفران برای کشورصادر کننده یک امتیاز عالی و برای شرکت های تولید و صادر کننده نیز دارای سود بالایی می باشد. مجموعه ی زعفرانیه با ارائه ی زعفرانی درجه یک و مرغوب همراه با رعایت استانداردهای لازم و تولید بسته بندی هایی جذاب و در حد بین المللی، اقدام به صادرات این محصول ارزشمند به کشورهایی با پتانسل بالا نموده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *