دانستنی های زعفران

چگونه زعفران اصیل را تشخیص بدهیم؟

shakhes

تشخیص زعفران اصل و تقلبی

با توجه به قیمت بالای زعفران در همه جای دنیا و کمیاب بودن این گیاه اصلا جای تعجبی نیست که زعفران وسیله باشد برای بسیاری از کلاهبردارن و شیادان تا از زعفران برای دریافت سود بیشتر سواستفاده نکنند.

در ادامه برای جلوگیری از این اتفاق و آگاه ساختن شما برای خرید زعفران اصیل و درجه راههای برای شناسایی زعفران اصل و تقلبی را بازگو خواهیم کرد:

1-شکل کلاله های زعفران شبیه به ترومپت می باشد یعنی برجستگی سر کلاله زعفران می تواند نشانه ی خوبی برای تشخیص زعفران اصل باشد.

2-راه دوم قرار دادن 3 یا 4 عدد کلاله زعفران درآب گرم می باشد زعفران اصیل شروع می کند به پخش کردن رنگدانه های زرد رنگ که به مدت10 الی 15 دقیقه این کار ادامه می یابد، بعد از نیم ساعت رنگ زعفران اصیل به نارنجی روشن تبدیل خواهد شد.اما زعفران تقلبی به محض وارد شدن در آب گرم به نارنجی پررنگ تغیرر رنگ می دهد.کلاهبرداران از راههای مختلفی این زعفران را با مواد دیگر ترکیب میکنند به عنوان مثال استفاده از گوشت گاوه خشک شده که کاملا ریز شده باشد ، رشته هایی نازک اطراف نارگیل ویا تارهای نازک اطراف ذرت مواردی هستند که رنگ شده و بو رایحه ی زعفران را به خود می گیرند و در برند های بزرگ زعفران با قیمت های بالا به فروش میرسند.

3-بعد از دم کردن زعفران در یک فنجان آب شکل زعفران نباید تغییر کند و همان حالت و اندازه اولیه خود را حفظ خواهد کرد . این موضوع برای یکی دو روز هم صادق می باشد . درصورت تغییر شکل زعفران تقلبی می باشد.

4-مشاهده قطرات چربی بعد از دم کردن زعفران بروی سطح آب نشانه ی تقلبی بودن زعفران می باشد.

راههای اندازه گیری کیفیت زعفران در خانه 

بعد از تشخیص این موضوع که زعفران تقلبی می باشد یا نه نوبت به بررسی کیفیت زعفران می رسد که بسیار مهم و ضروری است. در ادامه باری آزمایش کیفی زعفران راههای ساده و بدون نیاز به آزمایشکاه را باهم مرور خواهیم کرد.

 1- تعدای کلاله زعفران را در آب سرد بگذاریدبعد از 10 الی 15 دقیقه زعفران مرغوب رنگ زرد و طلایی گونه ای را در آب پخش کرده است .از طرف دیگر رنگ قرمز پر رنگ نشانه ی خوبی نیست و شما با یک زعفران بی کیفیت روبرو هستید.

2-زعفران را در آب سرد بیاندازید بعد از 5 دقیقه زعفران را بیرون آورده و با دو انگشت خود  زعفران را بمالید زعفران با کیفیت با مالیده شدن شکسته و خرد نمی شود ولی زعفران های بی کیفیت سریعا شکسته خواهند شد.

3-مزه زعفران باکیفیت نباید شیرین باشد زعفران اصل بو ورایحه ی شیرینی دارد ولی مزه آن شیرین نمی باشد.

4-با استفاده از جوش شیرین هم می توان کیفیت زعفران را تست کرد بدین صورت که مخلوط زعفران ،جوش شیرین و آب باید زرد رنگ باشد .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *