آموزش, دانستنی های زعفران, سوالات پرتکرار, معرفی محصولات

راه های تشخیص زعفران قائنات اصل از تقلبی +ویدیو

shakhes

راه های تشخیص زعفران اصل قائنات از زعفران تقلبی قائنات

زعفران یک ادویه پرخاصیت ولی گران قیمت در همه جای دنیا محسوب می شود. زعفران به دلیل خواص شیمیایی و اثربخشی خارق العاده در صنایع مختلف غذایی و بهداشتی نیز کاربرد دارد. در میان کشورهای مختلف ایران به دلیل کیفیت بالای زعفران برندی شناخته شده است.

زعفران اسم تجاری کلاله‌های گلی با نام علمی .Crocus sativus L است. کلاله در واقع قسمتی از مادگی است که در قسمت میانی گل وجود دارد. زعفران یا همان طلای سرخ یک ماده خوراکی گران‌قیمت است و پرورش آن در بخش کشاورزی، تجارتی با ارزش محسوب می‌شود. یکی از مشکلات در مورد تجارت و خرید و فروش زعفران، تشخیص اصل بودن آن است.

  • اما راه های تشخیص زعفران اصل قائنات از تقلبی  کدامند؟
  • شکل زعفران اصل با زعفران تقلبی چه تفوت هایی دارد؟
  • زعفران فیک با اصلی چه تفاوتی دارند؟

با ما همراه شوید تا در خصوص تشخیص زعفران قائنات اصل و راه های آن تجربیات مان را با شما به اشتراک بگذاریم.

اما در تجارت و خرید و فروش زعفران تقلب نیز کم دیده نمی شود. طبیعی است که بزرگترین نگرانی در مورد خرید آن به اصل یا تقلبی بودنش برگردد و اینکه یک خریدار نمی داند پول خود را برای خرید زعفران اصل داده و یا از دست رفته حساب کند. از این جهت تشخیص کیفیت و یا عیار زعفران یک دغدغه مشترک برای مشتریان خرید عمده زعفران می باشد.

ما سعی داریم در این مقاله به راهکارهای تشخیص زعفران با کیفیت و مرغوب از جنس تقلبی و بی کیفیت بپردازیم.

همیشه انتظار مصرف کننده از زعفران، قدرت رنگ دهی بالا و عطردهی متناسب آن است. زعفران های تقلبی نیز ظاهرا رنگ خوبی به غذا می بخشند اما مهمترین دلیل مصرف زعفران استفاده و بهره بردن از خواص ویژه دارویی آن است.

تشخیص زعفران ممتاز قائنات اصل از طریق چشیدن

یکی از سریعترین راهها در تشخیص زعفران قائنات اصل چشیدن آن است. زعفران اصل مزه تلخی ملایمی دارد و با گذاشتن مقداری از زعفران اصل در دهانتلن این مزه را حس خواهید کرد.

اما اگر بوی شیرین به مشامتان رسید باید بدانید که زعفران اصل بوی شیرین نمی دهد .

چون یکی از راه هایی که سودجویان برای سنگین تر کردن وزن زعفران به کار می برند افزودن شکر و یا عسل، سولفات سدیم و یا نیترات پتاسیم به زعفران می باشد. لذا در خرید زعفران بهتر است از مدل های پودرشده اجتناب کنید زیرا دست متقلبین در افزودن برخی مواد و مخلوط کردن زعفران تقلبی و اصل باز است.

تشخیص اصل بودن زعفران با بوی زعفران

جالب است بدانید که زعفران اصل بویی شبیه به عسل و یونجه دارد و برای دوستداران طبیعت و کشاورزان تشخیص رایحه ای مانند آن چه گفته شد کار راحتی است. در واقع یکی از نشانه های زعفران اصل بوی خاص آن است. اما همه خریداران این تجربه را نداشته و تشخیص آن کمی دشوار بوده و این شیوه نمی تواند یک راه عمومی برای تشخیص زعفران اصل باشد.

تشخیص زعفران اصل از روی ظاهر

در برخی از این ترکیبات تقلبی از رشته هایی مشابه زعفران مانند گلرنگ و یا حتی کاکل ذرت استفاده کرده اند.  زعفران اصلی حالت شیپوری شکل دارد و کلاله های زعفران در انتهای آن کاملا مشخص است.

دیده شده است که سودجویان با استفاده از اسپری آب روی زعفران آن را کمی سنگین تر نموده اند تا پول بیشتری از فروش آن عایدشان شود و بدین ترتیب مشتری را فریب داده اند.

تشخیص زعفران اصل از تقلبی با بنزین

یک روش جالب برای تشخیص زعفران خوب استفاده از بنزین است. زعفران اصل در بنزین حل نمی شود و تغییر شکل نمی‌دهد. جالب تر از آن تغییر رنگی هم در خود بنزین و رنگ آن ایجاد نمی کند.

رنگ زعفران قائنات اصلی با تقلبی چه فرقی دارد؟

در نگاه اول می توانید بفهمید رنگ زعفران چگونه است. رنگ زعفران اصل به هیچ وجه براق نیست. اما اگر مواد افزودنی خاصی روی آن اسپری شده باشد ممکن است براق شده باشد. نکته دیگری که وجود دارد این است که در مقایسه با زعفرا ن اصل قائنات  تازه و مرغوب رنگ زعفران سرما زده و کهنه بسیار تیره تر است، پس زعفران براق تقلبی و زعفران تیره کهنه است.

تشخیص زعفران اصلی از تقلبی درخانه با آب

از کجا بفهمیم زعفران اصله؟  این سوالی است که معمولا بعد از خرید زعفران در منزل از خود میپرسیم. شما اگر یک خریدار واقعی و حرفه ای زعفران قائنات هستید می توانید کمی از زعفران را درون آب سرد بریزید، متوجه می‌شوید کمی که زمان بگذرد، رنگ آب تغییر می‌کند. ولی نکته اصلی اینجاست که چگونه می‌توان زعفران تقلبی را تشخیص داد. زمانی که کلاله‌های زعفران اصل را از آب بیرون بیاورید، رنگ اصلی خود کلاله‌ها چندان تغییری نکرده است. ولی در زعفران تقلبی قائنات بعد از درآوردن آنها از آب، مشاهده می‌کنید که رنگ اضافه شده به کلاله‌های زعفران کاملاً از بین رفته، ظاهری مثل قبل ندارد و به رنگ سفید در آمده است. به علاوه زعفران اصلی سرعت رنگ دهی کندتری دارد، پس اگر زعفران به سرعت رنگ پس داد، شکی در استفاده از رنگ‌های شیمیایی درون آن نیست. رنگ زعفران اصل در آب به رنگ زرد مایل به نارنجی و قرمز و البته شفاف در می‌آید. رنگ قرمز تند در آب نشان خوبی نیست، مواد شیمیایی استفاده شده برای رنگ دهی بیشتر زعفران ممکن است برای سلامتی شما مضر باشند.

زعفران قائنات اصل دارای سرعت رنگ دهی بالایی نیست و رشته های زعفران پس از رنگ بخشی هنوز ماهیت قرمز گونه خود را حفظ می کنند و سفید نمی شوند!

حالا که با راه های تشخیص زعفران اصل از تقلبی آشنا شدید شوال اینجاست که از کجا باید زعفرانی با کیفیت و ارگانیک تهیه کنیم؟

قیمت زعفران اصل قائنات

قیمت زعفران اصل قائنات به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. از مهم ترین دلیل احتلاف قیمت شکل ظاهری و سایز رشته های زعفران است. که بر همین اساس زعفران هایی مانند: زعفران شکسته، زعفران پوشال، زعفران سرگل، زعفران نگین، زعفران سوپر نگین اتویی و …
بی شک هرچه زعفران کشیده تر و بلند تر باشد و کمتر خرد شده باشد قیمت بالاتری در بازار خواهد داشت.

عامل تعیین کننده بعدی میزان رنگدهی و اصطلاحا عیار آن است. مثلا در دو نوع زعفران سرگل با شکل تقریبا مشابه قیمتی زعفران سرگلی بالاتر است که عیار بالاتری داشته باشد.

عامل تعیین کننده بعدی حجم خرید زعفران است. به طوری که در خرید زعفران عمده قیمت پایین تری پرداخت خواهید کرد. بسته بندی زعفران در حجم های مختلف صورت می‌گیرد. بسته بندی های یک مثقالی و نیم مثقالی و یک گرم و نیم گرم از رایج ترین نوع وزن کشی و بسته بندی زعفران هستند.

برای اطلاع دقیق از قیمت انواع زعفران عمده و خرده به همراه آپدیت روزانه به صفحه قیمت روز زعفران مراجعه کنید.

عکس زعفران اصل و تقلبی

برای شناسایی دقیق تر زعفران اصل بهتر است نمونه هایی از مقایسه آنها را ببینیم. فرق زعفران اصلی و تقلبی با عکس را در زیر به خوبی مشاهده می‌کنید. شما با یاد گرفتن همین نکات ساده می‌توانید تا حد زیادی زعفران مرغوب را تشخیص داده و از بازار خریداری کنید.

  • اگر بخواهید بدانید که فرق بین زعفرون قاینان اصلی و تقلبی تو چیه به عکس زیر خوب دقت کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید شکل زعفران اصل بعد از قرار گرفتن در آب و فشردن با دست تغییری نمی‌کند و ساختار و فرم خود را حفظ می‌کند. همان حالت شیپوری شکل و کشیده خود را حفظ می‌کند.اما نمونه زعفران تقلبی وقتی بین انگشتان قرار می‌گیرد، کاملا له و متلاشی می‌شود.
  • همانطور که در عکس رنگ زعفران اصلی مشاهده می‌کنید، رنگ زعفران آرام آرام پخش و به زرد و سپس نارنجی و قرمز می‌رسد. اما زعفران تقلبی بلافاصله رنگی نزدیک قرمز از خود پس می‌دهد که نشانه رنگ شدن با رنگ های خوراکی یا رنگ خود زعفران است. همچنین ممکن است رنگ رشته های زعفران تقلبی سفید و کمرنگ شود.

خرید زعفران اصل قائنات

برای خرید مطمئن و بی دردسر به فروشگاه زعفرانیه مراجعه کنید و از مزایای خرید اینترنتی زعفران بهره مند شوید. مجموعه ما بهترین نوع زعفران قائنات را برای خرید آنلاین مشتری آماده عرضه داشته و کارشناسان ما در تهیه محصول باکیفیت زعفران تمام سعی و تلاش خود را نموده اند. از این رو مشتریان راضی زیادی هر روزه به جمع مشتریان ما افزوده می شود. شما هم می توانید با کارشناسان ما در تهیه هر میزان مورد نیاز از محصول مرغوب زعفران اصل قائنات تماس حاصل کنید و جز خریداران راضی ما باشید.

قطعادر هنگام خرید، قیمت خرید زعفران برایتان مهم است. اما بدانید معمولا زعفرانی که بیش از اندازه قیمت پایینی دارد به همان میزان جای شک و تردید در اصل بودن آن می تواند وجود داشته باشد.

ما در زعفرانیه با یک قیمت مقرون به صرفه محصول خود را عرضه می کنیم. علت این امر نیز این است که ما به عنوان تامین کننده بزرگ زعفران، میزان بالایی از این محصول را در تمامی فصول سال به صورت مسقتیم از کشاورزان تهیه می کنیم و می توانیم در فروش خود نیز قیمتی منطقی برای زعفران متصور شویم.

و نکته آخر در نگهداری درست زعفران بوده که لطفا آن را در جای خشک و دور از رطوبت و نور نگهداری کنید. زیرا مواد شیمیایی موجود در رشته های زعفران در اثر قرار گرفتن در گرما و یا نور تبخیر می شوند و همین امر موجب از بین رفتن اثر دارویی زعفران می شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید از مقاله زیر استفاده کنید.

بهترین روش ها برای نگهداری زعفران در خانه کدامند؟

لذازعفران را حتی المقدور ساییده شده تهیه نکنید و خودتان در خانه آن را با زعفران ساب، پودر کنید و در ظرف پلاستیکی و یا شیشه ای بریزید. برای خرید زعفران ساب و ظروف مخصوص نگهداری زعفران از محصولات ما دیدن فرمایید.

معرفی بهترین برندهای زعفران

بهترین برند های فعال بازار زعفران عبارتند از: زعفران سحرخیز، زعفران بهرامن، زعفران مصطفوی. معیار انتخاب این برندها ابتدا قدمت و سابقه کاری آن است و بعد از آن سهم بازار و نفوذ این برندها در بازار خرده فروشی و عمده فروشی است.

در فروشگاه آنلاین زعفرانیه نیز برخی از محصولات پرفروش و با کیفیت این برندها در دسته بندی های پک های هدیه و زعفران به فروش می‌رسد.

روش قدیمی تست زعفران در خانه

یکی دیگر از روش های تشخیص زعفران قائنات اصل از تقلبی به مخلوط جوش شیرین و آب است. اگر کمی جوش شیرین در آب حل شود و سپس به آن مقداری زعفران اضافه کنید رنگ مخلوط به زرد متمایل می گردد اما اگر به رنگ قرمز درآمد باید بدانید که متاسفانه پول شما برای خرید زعفران تقلبی هدر رفته است. از خصوصیات زعفران اصل این است که در این تست عدم انتشار رنگ قرمز در این محلول است.

برای اطلاعات بیشتر این مقاله آموزشی را بخوانید:  تشخیص زعفران اصیل در خانه با جوش شیرین

روش و تست زعفران اصلی از تقلبی

روش و تست زعفران اصلی از تقلبی

خواص زعفران قائنات و تشخیص زعفران قائنات اصل

خواصی همچون حس نشاط و خلق و خویی بهتر در مصرف کننده و یا بهره بردن از ویتامین های موجود در زعفران مانند ویتامین A , C و نیز املاح معدنی آلی مانند آهن و منیزم از مهمترین ویژگی های زعفران اصل می باشند. البته تمام ویژگی های خوب زعفران به این موارد ختم نمی شود و خواص دارویی بیشمار دیگری نیز دارد.

بنابراین داشتن اطلاعات کافی در رابطه با تشخیص جنس اصل زعفران، ضروری به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *