آموزش

دم کردن زعفران با یخ و یا آب جوش کدام روش صحیح است؟

shakhes

زعفران یکی از پرکاربردترین محصولاتی است که در ایران کشت می‌شود. این گیاه، خواص دارویی فراوانی دارد. زعفران ماده‌ای نشاط‌آور و ضدافسردگی است. علاوه بر این در آشپزی سنتی ایرانی نیز کاربرد گسترده‌ای دارد. در مناطق زعفران خیز ایران (خراسان جنوبی و رضوی) از زعفران شربت و نوشیدنی‌های مختلف به دست می‌آید. بعلاوه، در سال‌های اخیر استفاده از دم‌نوش زعفران، جایگاه ویژه‌ای در زندگی ایرانیان به دست آورده است. برای حفظ تمام خواص درمانی این گیاه باید با روش صحیح دم کردن زعفران آشنا باشید. چند روش برای این کار وجود دارد: دم کردن زعفران با آب جوش و با یخ و یا استفاده از روش ترکیبی. در ادامه به به توضیح این روش‌ها می‌پردازیم.

دم کردن زعفران با یخآشنایی با روش صحیح دم کردن زعفران

بکارگیری روش نادرست در دم کردن و ساییدن زعفران، علاوه بر تاثیر بر رنگ و بوی آن، موجب هدر رفتن این گیاه و کاهش مواد مفید موجود در عصاره آن می‌شود. به یاد داشته باشید، سرگل زعفران قسمتی است که برای دم کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش دم کردن زعفران

به دلیل اینکه قیمت سرگل زعفران در مقایسه با سایر قسمت‌های آن ارزان‌تر است، معمولا برای دم‌نوش یا عصاره گیری از این قسمت استفاده می‌شود.  از عصاره زعفران می‌توان در پخت انواع غذاهای سنتی، تهیه حلوا و شله‌زرد، انواع بستنی‌ها و شربت‌ها و …استفاده نمود. دم کردن زعفران به دو روش انجام می‌شود. در این روش‌ها از آب جوش و یخ برای دم کردن استفاده می‌شود. اما موثرترین روش برای دم کردن این گیاه، استفاده از روش ترکیبی ( آب جوش  یخ) است.

مهم‌ترین عامل پیش از دم کردن زعفران، نحوه ساییدن آن است. ساییدن از طریق خرد کردن زعفران سبب آزاد شدن عطر و طعم این ماده خواهد شد. در برخی مناطق برای این عمل از حبه قند یا کمی شکر استفاده می‌شود. اما باید بدانید استفاده از هاون‌های فلزی برای ساییدن زعفران موجب سوختن زعفران و از بین رفتن خاصیت آن خواهد شد. بهتر است از هاون‌های چینی استفاده نمایید. بعلاوه، می‌توانید برای ساییدن سرگل‌های زعفران از قاشق تمیز نیز استفاده کنید. (نحوه صحیح ساییدن زعفران)

  • دم کردن زعفران با آب جوش

گیاه زعفران دارای طبعی بسیار گرم و دارای مزه‌ای کمی تلخ است. به همین دلیل، مصرف آن در ماههای اول بارداری برای خانم‌های باردار ممنوع است. پس از اینکه زعفران را به‌آرامی و در هاونی چنی ساییدید، آن را درون مقداری مناسب آب جوش بریزد. اجازه دهید زعفران‌های حدود 15 دقیقه در آب جوش استراحت کنند. این امر موجب می‌شود تمام عطر، طعم ، رنگ و مواد موثر موجود در زعفران وارد آب جوش شود. مقدار آب و زعفران به سلیقه خود فرد وابسته است.

دم کردن زعفران با اب جوشاستفاده از آب جوش، ساده‌ترین راه عصاره گیری زعفران

برخی افراد تمایل دارند که عصاره زعفران آها بسیار پررنگ یا کمرنگ باشد. پس باید متناسب با سلیقه خود نسبت زعفران و آب جوش را انتخاب کنید. اما ما توصیه می‌کنیم برای یک قاشق سوپ‌خوری زعفران، یک‌سوم لیوان آب جوش استفاده کنید. در اغلب منابع، روش صحیح دم کردن زعفران را استفاده از آب جوش دانسته‌اند. زیرا با این روش، تمام عصاره و مواد مغذی موجود در زعفران به آب منتقل خواهد شد.

  • دم کردن زعفران با یخ

در این روش بهتر است مقدار مناسبی از زعفران ساییده شده را درون یک لیوان یا شیشه‌ای دربسته بریزید. با توجه به مقدار زعفران، تعداد مناسبی تکه یخ به آن اضافه کنید. اجازه دهید این ترکیب در دمای اتاق باقی بماند تا یخ‌های آب شوند. تعداد تکه‌های یخ نیز باید متناسب با مقدار زعفران بوده و به سلیقه خود فرد وابسته است. توصیه می‌کنیم که برای یک قاشق چای‌خوری زعفران ساییده شده، دوتکه یخ استفاده کنید.

نکته آخر اینکه مرغوبیت زعفران در طعم غذاهای زعفرانی بسیار موثر است. در صورتی که شما از زعفران با کیفیت استفاده کنید، نه تنها با استفاده از مقدار اندکی زعفران، رنگ دلخواه خود را بدست می آورید، بلکه طعم غذای شما نیز فوق العاده خواهد شد. برای خرید زعفران قائنات  و زعفران دو غزال می توانید با شماره  44508507 – 021  فروشگاه زعفرانیه تماس بگیرید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *