معرفی محصولات

خواص زعفران چیست؟

shakhes

خواص زعفران چیست ؟ امروزه در بسیاری از کشورها شاهد افزایش مداوم تولید و تنوع محصولات غذایی هستیم. این امر نوآوری و استفاده از فناوری های جدید را اجتناب ناپذیر می کند.

از طرف دیگر، باعث میشود تا روش های مدرن صنعتی، زنجیره غذایی بسیار پیچیده تر شده و احتمال آلودگی شیمیایی محصولات غذایی را افزایش می دهد.

روشهای تحقیق کاربردی نوین، بخشی اساسی از فناوری تولید محصولات زعفران آماده و نیمه آماده با ارزش مغذی به منظور تأمین نیازهای احتمالی مصرف کنندگان است که در واقع به دلیل قدرت رنگ آمیزی زیاد عمدتا مورد استفاده قرار می گیرد.

در اینجا هر آنچه لازم است بدانید آورده شده است.

آشنایی با خواص زعفران

همانطور که میدانید زعفران یکی از نادر ترین و گرانبها ترین گیاهانی میباشد که هر ساله در کشورمان ایران برداشت میشود که علاوه بر مصرف داخلی به اکثر نقاط دنیا نیز صادر میشود.

زعفران علاوه بر افزودن رنگ و عطر و طعم به غذاها، مصارف دیگری هم دارد. امروزه علاوه بر مصارف غذایی زعفران در عرصه های دیگری نیز کاربرد دارد: از جمله محصولات آرایشی، مصرف دارویی و بسیاری از حوزه های دیگر که هنوز از نظر علمی تائید نشده ­اند. تیم فنی و تحقیقاتی زعفرانیه به طور کامل در رابطه با خواص زعفران گزارشی را برای شما تهیه کرده است:

زعفران یا گیاه (Crocus sativus) به طور سنتی به عنوان ادویه رنگ دهنده یا طعم دهنده غذا استفاده میشد که  برخی از مصارف آن در صنایع غذایی به شرح زیر است:

  • تهیه انواع شیرینی
  • رنگ دهنده طبیعی در بسیاری از نوشیدنی ها، بستنی ها، صنایع قنادی و غیره
  • استفاده در صنایع غذایی مثل سوسیس و محصولات لبنی

به طور کلی زعفران جایگزینی برای رنگهای غذایی است که رنگ زرد تولید می کنند، این ادویه به غذا عطر و طعم اصیل میبخشد و رایحه بسیار جالبی دارد.

اما تحقیقات اخیر توانایی بالقوه آن را در حوزه سلامت و بهداشت مانند ترکیباتی از جمله کروسین ، کروستین ، پیکروکروسین و سافرانال که همگی خواص تقویت کننده سلامتی هستند را نشان داده است.

مطالعات قبلی نشان داده که فعالیت بیولوژیکی ترکیبات زعفران مشکلات سلامتی مانند اختلالات معده ، بیماری های قلبی عروقی ، مقاومت به انسولین ، افسردگی ، سندرم قبل از قاعدگی ، بی خوابی و اضطراب را کاهش می دهد و یا از آنها جلوگیری می کند.

زعفران به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود در پیشگیری و نگهداری از سرطان نیز نوید بخش میباشد.

از دیگر خواصی که زعفران در صنایع دارویی دارد میتوان به:

  • درمان ناراحتی سینه،
  • سرما خوردگی،
  • ناراحتی های پوستی،
  • بیماری های دهان و دندان
  • و با توجه به اینکه این گیاه منبع ویتامین B2 هست میتواند بسیاری از بیماری های دیگر را معالجه کند.

خواص ضد افسردگی زعفران به متابولیسم سروتونین مربوط میباشد. عوارض جانبی زعفران، مانند کاهش میان وعده و افزایش روحیه، می تواند نتیجه افزایش عملکرد سروتونین در بدن باشد.

در رابطه با سرطان میتوان گفت که این گیاه به دلیل خواص انتی اکسیدان فوق­العاده ای که دارد به خنثی سازی رادیکال های آزاد مضر کمک میکند، که آسیب دیدن این رادیکال­ها مرتبط با سرطان میباشد.

در مطالعات لوله-آزمایش(test-tube) نشان داده شده است که زعفران و ترکیبات آن به طور انتخابی سلولهای سرطانی روده بزرگ را از بین می برد یا رشد آنها را سرکوب می کند، در حالی که سلول های طبیعی را بدون آسیب می گذارد.

در نتیجه سلول های سرطانی را نسبت به داروهای شیمی درمانی حساس تر می کند.

هرچند هنوز تحقیقات بیشتری در این عرصه باید صورت بگیرد!

از دیگر خواص زعفران میتوان به کاربرد آن در صنعت نساجی هم اشاره نمود:

همانطور که بیان شد این گیاه یکی از موادی است که میتواند در صنایع نساجی کاربرد فراوانی داشته باشد. این کاربرد از زمان های قدیم رایج بوده که به دلیل خاصیت رنگ دهی بالای آن، در رنگ آمیزی انواع پارچه ها از آن استفاده میشد.

هرچند با روی کار آمدن مواد شیمیایی و گسترش این صنعت رنگ های طبیعی جای خود را به رنگ های شیمیایی داده اند و استفاده از این گیاه را در صنعت نساجی محدود­تر ساخته ولی هنوز جای خود را در زمینه رنگ رزی حفظ کرده که میتوان این رنگ طبیعی را در پارچه های از جنس ابریشم و نخ های قالی مشاهده نمود.

امروزه استفاده از زعفران در لوارم آرایشی و بهداشتی بخاطر مواد فعال موجود در آن و گرایش به استفاده از محصولات طبیعی در حال افزایش است.

زعفران حاوی مواد معدنی مانند مس ، پتاسیم ، کلسیم ، منگنز ، آهن ، سلنیوم ، روی و منیزیم است. علاوه بر این ، ویتامین A ، اسید فولیک ، ریبوفلاوین ، نیاسین و ویتامین C باعث می شود که زعفران برای محصولات مراقبت از پوست خشک یا پوست افراد بزرگسال مفید میباشد.

به دلیل خاصیت آبرسانی ، در آبرسانی به کرم ها و مرطوب کننده های سنگین ، اسکراب ها و ماسک های صورت مفید است. غلظت زیاد زعفران در فرمولاسیون های مراقبت از پوست می تواند باعث لک شدن پوست شود. این گیاه بیش از چهار هزار سال است که مورد تجارت و استفاده قرار گرفته است.

بیش از 150 طعم مشخص و منحصر به فرد در زعفران وجود دارد و همین طعم دهنده های منحصر به فرد است که زعفران را به “پادشاه ادویه ها” تبدیل می کند.

مطالب ارائه داده شده در زیر، بخشی از فرهنگ آشپزی مناطق مختلف در جهان است:

در هند ، زعفران ماده مهمی در بسیاری از دستورهای تهیه برنج، شیرینی و بستنی است.

در عربستان سعودی ، یک قهوه واقعی عربی باید دارای زعفران و هل باشد.

در شمال ایتالیا، زعفران در تهیه ریزوتو معروف خود ضروری میباشد.

در سوئد ، پختن نان زعفران در روز سنت لوسیل رسم است.

در اسپانیا زعفران یک ماده ضروری در غذاهای معروف مانند Paella میباشد.

کمی با زعفرانیه!

ما تامین کنندگان عمده بسیاری از بازرگانان ادویه، فروشگاه ها ، رستوران ها، تولیدکنندگان مواد غذایی و صنایع فرآوری هستیم.

قیمت ما رقابتی است و ما توانایی انجام سریع سفارشات بزرگ را داریم. ما می توانیم زعفران را در بسته بندی های مختلف برای فروش در فروشگاه ها به عنوان محصول FMCG ارائه دهیم.

ما ISO درنظر گرفته شده برای زعفران، گواهی آنالیز و گواهی گیاه پزشکی محصولات خود را ارائه می دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفاً در اینجا با ما تماس بگیرید و نیازهای خود را در مورد زعفران به ما اطلاع دهید.

درباره زعفران چه می‌دانیم؟

زعفران یکی از نادرترین و گران‌بهاترین گیاهانی است که هر ساله در ایران برداشت می‌شود. زعفران علاوه بر مصرف داخلی، به بسیاری از نقاط دنیا نیز صادر می‌گردد. امروزه بیشترین کاربرد زعفران به دلیل عطر و رنگ مطلوب آن در غذاها و خوراکی‌ها است و کمتر به خواص زعفران برای درمان توجه می‌شود. این ناشی از ناآگاهی در مورد فواید فراوان و خاصیت زعفران نسبت به عوارض اندک آن است. زعفران یا همان ادویه طلایی، از سه هزار سال پیش برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. علت نامگذاری زعفران به‌عنوان ادویه طلایی، خواص درمانی بی‌شمار این گیاه ارزشمند است. ترکیباتی همچون کروسین، پیکروکروسین و سافرانال دارای خواص تقویت‌کننده و بسیاری برای سلامتی هستند.

خواص زعفران برای بدن

مصرف زعفران به دلیل داشتن ترکیباتی نظیر کروسین، پیکروکروسین و کروستین، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی زعفران باعث می‌شود تا از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد بکاهد. مطالعات گذشته نشان داده که فعالیت زیستی ترکیبات زعفران، مشکلات سلامتی همچون اختلالات گوارشی، بیماری‌های قلبی – عروقی، مقاومت به انسولین، افسردگی، سندرم پیش از قاعدگی، بی‌خوابی و اضطراب را کاهش می‌دهد یا از آن‌ها جلوگیری می‌کند. زعفران به‌واسطه خاصیت آنتی‌اکسیدانی، در پیشگیری و درمان سرطان نیز مؤثر است.

۱. زعفران، درمان طبیعی برای افسردگی

زعفران دارای خاصیت ضدافسردگی قوی است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مصرف زعفران می‌تواند باعث کاهش علائم افسردگی شود. احتمالاً مکانیسم اثر زعفران، تنظیم ترشح سروتونین در بدن است. سروتونین یکی از مهم‌ترین انتقال‌دهنده‌های عصبی در بدن است که نقش بسزایی در کنترل و درمان افسردگی دارد. بسیاری از داروهای شیمیایی ضدافسردگی نیز با همین مکانیسم عمل می‌کنند. تفاوت مهم زعفران با این داروها، فقدان عوارض جانبی آن است. همچنین از دیگر خواص زعفران می‌توان به بهبودبخشیدن عوارض ناشی از مصرف سایر داروهای ضدافسردگی، از جمله اختلالات جنسی، اشاره کرد.

۲. زعفران، محافظ قلب در برابر بیماری‌ها

یکی از عوامل آسیب‌رسان به‌سلامت قلبی – عروقی، افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن است. رادیکال‌های آزاد باعث اکسیداسیون چربی‌ها در عروق کرونر قلب می‌شوند. زعفران اصل حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر کروسین، کروستین و سافرانال است. این ترکیبات باخاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی خود، رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از اکسیداسیون چربی‌ها جلوگیری می‌کنند. استفاده منظم از این ادویه ارزشمند، سلامت قلبی – عروقی را تضمین می‌کند.

۳. خواص زعفران، ضدسرطان

رادیکال‌های آزاد موجود در اطراف هسته سلول‌ها، با آسیب به DNA و توالی‌های تنظیمی آن، سبب ایجاد سرطان می‌شوند. زعفران حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی نظیر کروسین و کروستین است که رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند؛ بنابراین مصرف زعفران باخاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی‌اش، می‌تواند از بدن در برابر سرطان محافظت کند. زعفران به‌عنوان یک ماده مؤثر ضدسرطان شناخته می‌شود. زعفرانیه به‌عنوان یکی از معتبرترین مراجع عرضه زعفران سرگل صادراتی قائنات درجه یک شناخته می‌شود. شما می‌توانید زعفران درجه یک و اصل را از اینجا خریداری کنید.

۴. خاصیت زعفران، تقویت‌کننده حافظه و عملکرد مغز

مطالعات نشان می‌دهند زعفران باعث افزایش هوشیاری، بهبود عملکرد ذهنی و حفاظت از مغز می‌شود. ترکیبات موجود در زعفران، مغز را در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. همچنین مواد معدنی زعفران باعث بهبود عملکردهای شناختی مغز شده و از ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون پیشگیری می‌کند.

۵. زعفران، راز داشتن پوستی شفاف و جوان

زعفران حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیباتی همچون کاروتنوئیدها و فلاونوئیدهاست که باعث حفظ و احیای کلاژن پوست می‌شوند. کلاژن نقش مهمی در حفظ سلامت و شفافیت پوست دارد. کلاژن تحت‌تأثیر عواملی مانند اشعه ماورا بنفش خورشید و آلودگی‌های محیطی آسیب می‌بیند و ممکن است از بین برود. مصرف زعفران باخاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی‌اش، از کلاژن پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و باعث حفظ جوانی و شفافیت پوست می‌شود.

۶. خواص زعفران، تسکین دردهای قاعدگی

قاعدگی و مشکلات مرتبط با آن می‌تواند بر کیفیت زندگی زنان تأثیر منفی بگذارد. اختلالات قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی، باعث ایجاد استرس و اضطراب در زنان می‌شود. زعفران خاصیت تحریک‌کنندگی قاعدگی داشته و مصرف آن پیش از قاعدگی می‌تواند باعث ایجاد نظم در چرخه قاعدگی شود. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم زعفران، علائم سندرم پیش از قاعدگی را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

۷. زعفران، درمانی طبیعی برای دردهای معده

زعفران از دیرباز به‌عنوان درمانی طبیعی برای تسکین دردها و ناراحتی‌های معده مورداستفاده قرار گرفته است. خاصیت آرام‌بخش و ضدالتهابی زعفران باعث کاهش التهابات و آرامش معده می‌شود. همچنین زعفران می‌تواند مشکلاتی مانند یبوست، نفخ و گرفتگی معده را درمان کند. امروزه نیز از زعفران اصل قائنات به‌عنوان درمانی طبیعی برای درمان زخم معده و کاهش اسید معده استفاده می‌شود.

۸. زعفران، محافظت‌کننده استخوان‌ها در برابر پوکی

زعفران حاوی مواد معدنی و کلسیم است که با افزایش جذب کلسیم، از استخوان‌ها در برابر پوکی محافظت می‌کند. یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و درمان پوکی‌استخوان، افزایش جذب کلسیم در بدن است. زعفران با داشتن ترکیباتی مانند کلسیم، باعث افزایش جذب کلسیم در روده‌ها شده و نیاز بدن به کلسیم را تأمین می‌کند. علاوه بر این، زعفران خود در خاک‌های حاوی کلسیم رشد می‌کند؛ بنابراین غنی از کلسیم است. مصرف زعفران به تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی‌استخوان کمک شایانی می‌کند.

۹. زعفران، درمان طبیعی درد

یکی از خواص زعفران، توانایی تنظیم سیستم ایمنی و کاهش التهاب و در نتیجه تسکین درد است. زعفران با تعدیل فعالیت سیستم ایمنی و تولید سایتوکاین‌ها، باعث کاهش احساس درد می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند مصرف زعفران موجب افزایش سطح ایمنوگلوبولین و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در زعفران با بهبود عملکرد آنزیم‌ها، به تسکین درد کمک می‌کنند. ترکیبات طبیعی زعفران به‌خوبی توسط بدن جذب شده و اثربخشی بالایی در درمان درد دارند؛ بنابراین زعفران می‌تواند به‌عنوان درمانگر طبیعی درد مورداستفاده قرار گیرد.

۱۰. زعفران، محافظ چشم در برابر پیری

مطالعات نشان می‌دهند مصرف منظم زعفران به حفظ سلامت چشم و پیشگیری از پیرچشمی کمک می‌کند. زعفران حاوی ترکیباتی است که مانند محافظی در برابر اثرات مخرب نور بر چشم عمل می‌کنند. همچنین ویتامین A و مواد معدنی موجود در زعفران باعث بهبود بیماری‌های چشمی می‌شود. برای بهره‌مندی کامل از مزایا و خواص زعفران، باید زعفران اصل و باکیفیت را مصرف کرد. زعفران‌های تقلبی و غیر اصل موجود در بازار نمی‌توانند آن خواص درمانی را ارائه دهند؛ بنابراین توصیه می‌شود زعفران موردنیاز خود را از مراکز معتبری همچون زعفرانیه تهیه کنید. زعفرانیه با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و فناوری‌های نوین، زعفران اصل و باکیفیت را برای مشتریان عرضه می‌کند.

خواص زعفران برای افسردگی و روان انسان

مهم‌ترین خاصیت زعفران برای افسردگی است. زعفران علاوه بر خواص جسمانی، خواص و فواید بسیاری بر روان و روح انسان دارد. ترکیبات موجود در زعفران با تحریک ترشح هورمون سروتونین، باعث القای آرامش و کاهش استرس و اضطراب می‌شود. همچنین زعفران خلق‌وخوی را بهبود بخشیده و افسردگی را کاهش می‌دهد. عطر ملایم این گیاه نیز دیگر خاصیت زعفران برای آرامش اعصاب است و بوییدن آن می‌تواند حالات منفی را از بین ببرد. زعفران همچنین با بهبود عملکرد مغز و حافظه، تمرکز و تفکر را افزایش می‌دهد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مصرف زعفران نه‌تنها برای سلامت جسم مفید است، بلکه تأثیر مثبتی بر سلامت روان دارد و موجب آرامش، شادابی و رفع استرس می‌شود.

خاصیت‌های زعفران برای کودکان

زعفران علاوه بر طعم و عطر منحصربه‌فرد، دارای خواص درمانی متعددی است که برای کودکان و نوزادان نیز مفید است. البته مصرف بیش از حد زعفران می‌تواند برای کودکان مضر باشد و باید در مصرف آن تعادل رعایت و حفظ شود. مهم‌ترین خاصیت زعفران برای کودکان عبارت‌اند از:

  • بهبود خلق‌وخو و رفتار کودک
  • کاهش اضطراب و استرس کودک
  • تسکین علائم آسم و تنفسی با پاک‌سازی مجاری تنفسی
  • خاصیت تب‌بری و کاهش دمای بدن
  • افزایش انرژی کودکان
  • هضم آسان غذا برای کودکان
  • استحکام استخوان‌های بدن کودک

بنابراین، مصرف مناسب و در حد اعتدال، زعفران می‌تواند برای سلامت کودکان مفید باشد. در ادامه باید توجه داشت که برای استفاده از خواص سلامت بخش زعفران برای کودکان، باید از زعفران اصل و خالص استفاده کرد. ما در فروشگاه آنلاین زعفرانیه، زعفران درجه یک و کاملاً اصل را با بالاترین استانداردهای کیفی تهیه می‌کنیم.

تحقیقات علمی برای خاصیت زعفران

زعفران باتوجه‌به خواص بسیاری که دارد به‌عنوان یکی از گیاهان دارویی با ارزش در طب سنتی ایران شناخته می‌شود. تحقیقات علمی زیادی در دهه‌های اخیر روی این گیاه انجام شده است تا خواص آن به‌صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد.

اثر بخشی گیاه زعفران به‌عنوان یک داروی ضد افسردگی

زعفران از دیرباز در طب سنتی ایران به‌عنوان دارویی برای بالا بردن خلق و خو و درمان افسردگی‌های خفیف استفاده می‌شده است. در این مطالعه، محققان به‌صورت علمی اثر زعفران را بر روی بیماران مبتلا به افسردگی خفیف مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد زعفران تقریباً به اندازه داروی ضدافسردگی ایمی‌پرامین، خلق و خوی بیماران را بهبود می‌بخشد. این تحقیق علمی نشان داد که زعفران می‌تواند به‌عنوان جایگزینی مناسب و طبیعی برای درمان افسردگی‌های خفیف و متوسط در نظر گرفته شود.

مقاله علمی ويژگی‌های ضدميكروبی عصاره زعفران

در این تحقیق، محققان خاصیت ضدمیکروبی انواع مختلف زعفران را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها قسمت‌های مختلف گل زعفران شامل پوشش بیرونی، بنه، حصیر و کلاله را جدا کرده و عصاره‌های الکلی از آن‌ها تهیه نمودند. سپس اثر این عصاره‌ها را روی چند نوع باکتری بیماری‌زا مانند استافیلوکوک، سالمونلا و انتروکوک مورد آزمایش قرار دادند. نتایج نشان داد که عصاره الکلی پوشش بیرونی گل زعفران، بیشترین اثر ضدمیکروبی را دارد و می‌تواند رشد باکتری‌ها را مهار کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *