دانستنی های زعفران

خواص زعفران برای قلب

shakhes

داروهای گیاهی می توانند منبع ارزشمندی برای کمک به طب سنتی باشند. تعدادی گیاه وجود دارد که می توانند همراه با داروی مدرن مورد استفاده قرار گیرند. این گیاهان همچنین می توانند برای کمک به بهبودی از بیماری های جدی استفاده شوند. خواص زعفران برای قلب را در این مقاله مفید مطالعه کنید.

اگرچه هرگز نباید هدف درمان بیماریهایی مانند بیماریهای قلبی عروقی فقط با داروهای گیاهی باشد ، اما ارزش گیاهانی را که به طور همزمان با داروهای مدرن استفاده می شوند نمی توان نادیده گرفت.

ایا زعفران برای قلب مفید است؟

گزارش شده است که زعفران به کاهش کلسترول کمک می کند و سطح کلسترول را سالم نگه می دارد. علاوه بر اینمطالعات نشان داده است که زعفران کلسترول را تا 50٪ کاهش می دهد.

زعفران خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. بنابراین ، در سلامت عروق و رگهای خونی مفید است. همچنین زعفران به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای سلامت قلب و عروق مفید است.

مردم کشورهای مدیترانه ای ، که مصرف زعفران در آنها رایج است، کمتر دچار بیماری های قلبی و عروقی میشوند. از مزایای کاهش کلسترول زعفران گرفته تا خواص ضد التهابی آن ، زعفران می تواند یکی از بهترین مکمل ها برای سلامت قلب باشد. در این مطالعه، اثرات مفید زعفران در جهت سلامت قلب و عروق بررسی می شود.

گیاه درمانی در بیماری های مختلف به طور خاص مورد توجه بسیاری از جوامع علمی و غیر علمی در سراسر جهان بوده است. بیماری های قلبی عروقی اکنون نه تنها در کشورهای پیشرفته بلکه در کشورهای در حال توسعه نیز عامل اصلی مرگ و میر قلمداد می شوند.

شکل ظاهری زعفران چگونه است

زعفران ادویه ای است که از گل زعفران کروکوس، گرفته شده است. این گل دارای سه کلاله است که اغلب خشک شده و به عنوان ماده چاشنی و رنگ آمیزی در پخت و پز استفاده می شوند.

زعفران با طعم تلخ و رایحه ای یدوفورم مانند مشخص می شود که توسط مواد شیمیایی پیکروکروسین و سافرانال ایجاد می شوند. این ماده همچنین حاوی یک رنگ کاروتنوئید، کروسین میباشد که به غذا رنگ زرد طلایی می بخشد.

این صفات باعث می شود که زعفران به عنوان ماده ای بسیار مورد توجه در بسیاری از غذاهای دنیا مورد جستجو قرار گیرد.

استفاده از برخی غذاهای مفید می تواند به سلامت قلب شما کمک کند. زعفران در غذاهای مختلفی که برای سلامت قلب استفاده می شود نقش ویژه ای دارد.

پزشکان همچنین به بیماران قلبی توصیه می کنند از زعفران در رژیم های غذایی خود استفاده کنند. زعفران منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم ، مس ، کلسیم ، منگنز ، آهن ، سلنیوم ، روی ، منیزیم است و سرشار از ویتامین A ، اسید فولیک ، ریبوفلاوین ، نیاسین و ویتامین C است.

از دیگر ترکیبات این گیاه می توان به کاروتنوئیدها ، مونوترپن ها، آلدهیدها ، مونون تراپنوئیدها ، ایزوفرون ها و فلاونوئیدها اشاره کرد.

مواد تشکیل دهنده زعفران چیست؟

زعفران و مواد تشکیل دهنده آن مانند کروسین (مسئول رنگ زعفران) ، پیکوکروسین (باعث طعم تلخ زعفران) و سافرانال (بو و عطر زعفران) فواید زیادی برای قلب دارند و بر عملکرد آن تأثیر می گذارند. این مزایا شامل موارد زیر میباشد:

زعفران گیاهی معطر و نشاط آور است. متخصصان معتقدند که شادی و حس آرامش به سلامت قلب کمک می‌کنند، چرا که استرس، خشم و عصبانیت می‌تواند باعث تضعیف قلب شود و سلامت قلب را به خطر بیاندازد.

زعفران برای سیستم گردش خون بسیار مفید است.

همچنین دارای مکانیسم تصفیه کننده خون میباشد که عملکرد سیستم گردش خون را بهبود می بخشد.

مطالعات نشان داده است که کروسین موجود در زعفران باعث افزایش سطح کلسترول ، تری گلیسیرید و چربی های مضر انباشته شده در رگ های خونی نمیشود. با جلوگیری از تجمع این مواد در رگها، بروز حملات قلبی در افراد نیز کاهش می یابد.

انسداد عروق برای بسیاری از افراد یک مشکل جدی است.

بنابراین باید رگ های خونی را تمیز و پاک نگهدارید. زعفران را میتوان به عنوان یک داروی گیاهی برای تقویت و از بین بردن ایست قلبی دانست.

از طرف دیگر، سافرانال موجود در زعفران و رایحه ای که ایجاد کرده است ، خطر سکته قلبی را کاهش می دهد ، همچنین از آسیب سکته قلبی جلوگیری می کند.

کروسین موجود در زعفران چیست؟

با تجمع کلسترول و چربی در دیواره های عروقی و شریانی باعث گرفتگی رگ های عروقی میشود و قابلیت ارتجاعی آنها از بین میرود.

کلسترول بالا و فشار خون، عوامل ژنتیکی و استعمال دخانیات از دلایل اصلی گرفتگی رگ­های عروقی میباشد که این بیماری پیش زمینه­ای برای سکته قلبی است.

مطالعات نشان داده اند که کروسین موجود در زعفران می تواند بروز بیماری های قلبی مانند گرفتگی رگ­های عروقی را کاهش دهد.

زعفران دارای خواص ضد اکسیدانی و ضد التهابی است که برای سلامت قلب و عروق مفید است. هنگامی که بیماران پس از مصرف دارو هیچگونه اثری مشاهده نمی کنند،

به این معنی است که فرد توان بدنی پایینی دارد. از این طلای قرمز به دلیل وجود آنتی اکسیدان های فراوان برای افزایش توان بدنی استفاده می شود. ثابت شده است که کروسین ، تیامین و ریبوفلاوین موجود در زعفران برای تقویت قلب ، حفظ سلامت قلب و جلوگیری از مشکلات قلبی مفید است.

نتیجه گیری

کروسین و سافرانال موجود در زعفران باعث کاهش فشار خون در بدن می شود. محققان چندین آزمایش را برای اثبات تأثیر زعفران بر فشار خون بالا انجام دادند.

زعفران با طبیعت گرمی که دارد باعث گرم شدن بدن می شود و همچنین گردش خون را تسریع می کند و بدنبال آن گرمای بدن افزایش می یابد.

زعفران می تواند به عنوان مولد انرژی عمل کرده و با افزایش گردش خون متابولیسم را افزایش دهد. همچنین وجود مقدار زیادی آهن در زعفران باعث افزایش گلبول های قرمز خون می شود.

ویتامین K از لخته شدن خون جلوگیری می کند. این ویتامین مهم در برخی ادویه ها و غذاها مانند زعفران وجود دارد. بنابراین ، زعفران باعث رقیق سازی خون میشود.

این گیاه ارزشمند سیستم گردش خون بدن را افزایش می دهد ، فشار خون و چربی های مضر بدن را کاهش می دهد و از رسوب آنها در قلب و عروق جلوگیری می کند.

همچنین از تصلب شرایین (آترواسکلروز) یا همان گرفتگی رگ که باعث حمله قلبی می شود جلوگیری می کند.

البته باید توجه داشت که مصرف زیاد زعفران می تواند خطرناک باشد ، زیرا تجمع زیاد عناصر بسیار فعال می تواند تأثیر منفی بر فعالیت اندام های مختلف بدن داشته باشد.

بنابراین بهتر است زعفران را به مقداز مجاز مصرف کنید تا از خواص دارویی آن لذت ببرید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *