دانستنی های زعفران

خواص دمنوش زعفران برای انسان

shakhes

خواص دمنوش زعفران برای انسان چیست؟ زعفران که از آن به عنوان ادویه طلایی نام برده می شود، بیش از 3 هزار سال است که برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه در خصوص خواص دمنوش زعفران می خوانید.

در زمان قدیم از زعفران برای درمان بیماری ها استفاده می شد ، تحقیقات علمی انجام شده در عصر حاضر نیز خواص زعفران در درمان بیماری ها را اثبات می کند. گیاه زعفران که از آن به عنوان ادویه سرخ نیز نام برده می شود خواص زیادی دارد، در ادامه ی مقاله قصد داریم تا مهم ترین  خواصی که زعفران دارد را معرفی کنیم.

خواص زعفران

به طور خلاصه زعفران مزایای زیادی دارد، از جمله مهم ترین  مزایای زعفران می توان به صورت تیتر وار به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش گردش خون

تقویت قلب و استخوان ها

تقویت سیستم ایمنی

کاهش خون ریزی

بهبود عملکرد سیستم گوارش

برطروف کننده ی درد

جلوگیری از ابتلا به سرطان

کاهش اضطراب

جلوگیری از ابتلا و کنترل دیابت

تقویت سیستم ایمنی

اغلب مردم به زعفران مانند سایر ادویه ها به عنوان چاشنی و طعم دهنده ی غذا نگاه می کنند در حالیکه زعفران بر خلاف سایر ادویه ها علاوه بر عطر و طعم خواص زیادی دارد یکی از مهم ترین  خواص زعفران تقویت سیستم ایمنی و افزایش ایمنی بدن در برابر عوامل خارجی است.

زعفران حاوی مقادیر زیادی ویتامین C (اسید اسکوربیک) است. کمبود ویتامین C در بدن باعث کاهش سطح ایمنی بدن و ضعیف شدن بدن می شود. به همین دلیل است که توصیه می شود از طول زمان بیماری از میوه های حاوی ویتامین C مثل پرتقال و کیوی و لیمو شیرین زیاد استفاده شود.

ویتامین C (اسید اسکوربیک) که در زعفران وجود دارد نیز مانند ویتامین C  موجود در مرکبات باعث افزایش تولید گلبول های سفید در خون می شود. گلبول های سفید بدن اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری ها هستند، هر چه تعداد گلبول های سفید بدن بیشتر باشد مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا افزایش پیدا می کند و سیستم ایمنی بدن تقویت می شود.

افزایش گردش خون

زعفران باعث افزایش انرژِی و سوخت و ساز در بدن می شود و در نتیجه گردش خون در بدن برای اکسیژن رسانی به یافت های مختلف افزایش پیدا می کند.

گردش خون مناسب باعث می شود تا مواد مغذی و اکسیژن در فواصل زمانی کوتاه تر به سلول ها برسند و در نتیجه عملکرد سلول ها افزایش پیدا می کن، زعفران تعداد گلبول های قرمز شما را در هر واحد خون بیشتر می کند در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت ها با سرعت بیشتری انجام می شود.

به همین دلیل به افرادی که دچار اختلالات کلیه و کبد هستند توصیه می شود تا از دمنوش زعفران استفاده کنند.

تقویت قلب و استخوان ها

تقویت قلب نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارد، قلب وظیفه اکسیژن رسانی به تمام بافت های بدن را دارد هر چه قدر قلب بهتر کار کند و خون بهتر به تمام  اندام ها پمپاژ شود، عملکرد کلی بدن نیز بهبود پیدا می‌کند.

یکی از موادی  که باعث بهبود عملکرد قلب می شود پتاسیم است، زعفران یکی از موادی  است که دارای درصد بالای پتاسیم است در نتیجه مصرف زعفران در بهبود عملکرد قلب بسیار مؤثر است.

پتاسیم عروق بدن را گشاد می کند در نتیجه خون با فشار کمتری از داخل رگ ها عبور می کند و فشار خون و فشار شریانی بالا افزایش پیدا نمی کند. کاهش فشار خون در رگ ها باعث محافظت از قلب و کاهش حملات قلبی و مغزی می شود.

علاوه بر پتاسیم ، زعفران حاوی برخی از مواد  و ترکیبات آلی نیز است که باعث افزایش قدرت جذب کلسیم در بدن می شوند، کلسیم یکی از موادی است که برای تقویت استخوان ها ضروری است و کمبود کلسیم در بدن باعث کاهش قدرت استخوان می شود. در مورد خواص دمنوش زعفران ادامه مقاله را مطالعه کنید‌.

مصرف زعفران به دلیل مواد آلی که دارد جذب کلسیم را در استخوان ها افزایش می‌دهد در نتیجه از بروز بیماری‌هایی چون پوکی استخوان در سنینی پیری جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از ابتلا و کنترل دیابت

یکی دیگر از خواص بی نظیر زعفران جلوگیری و کنترل ابتلا به دیابت است. دیابت یکی از بیماری های خاموش و خطرناک بدن است و در صورتی که کنترل نشود باعث بروز مشکلات عدیده در اندام‌های مختلف بدن و قطع عضو می شود.

اگر مبتلا به دیابت هستید توصیه می‌شود تا روزانه از زعفران استفاده کنید، زعفران حاوی مقدار قابل توجه منگنز است، منگنز ازجمله موادی است که سطح قند خون را کنترل می کند در نتیجه مصرف روزانه زعفران باعث کنترل سطح قند خون و جلوگیری از افزایش آن می شود

.

کاهش اضطراب

زعفران از گذشته  به عنوان یکی از مواد نشاط آور مورد استفاده قرار می گرفته است. زعفران اگر به صورت روزانه مصرف شود به دلیل اینکه حاوی ترکیبات فعال است که بر روی سیستم غدد درون ریز تأثیر دارد باعث آزاد سازی هورمون های مفید و جلوگیری از اضطراب در فرد می شود.

تحقیقات انجام شده درزمینهٔ ی تأثیر زعفران بر افسردگی نیز نشان می‌دهد که مصرف زعفران باعث تولید هورمون های مفید و جلوگیری از ایجاد استرس در بدن می شود. خواص دمنوش زعفران

جلوگیری از ابتلا به سرطان

زعفران حاوی بیش از 100 ماده است که در نتیجه ی ترکیب این مواد با هم آنتی‌اکسیدان تولید می شود. آنتی‌اکسیدان های ایجاد  شده در نتیجه این واکنش رادیکال های آزاد موجود در بدن را خنثی می کنند و از جهش یا مرگ سلول جلوگیری میکنند. رادیکال های آزاد یکی از عوامل مهم ایجاد سرطان در بدن است هر چه قدر تعداد رادیکال های آزاد در بدن کاهش  پیدا کند خزر ابتلا به سرطان نیز کاهش پیدا می کند.

به دلیل اینکه رادیکال های آزاد روزانه وارد بدن می شوند مصرف زعفران به صورت روزانه می تواند تعداد رادیکال های آزاد در بدن را کاهش دهد.

نتیجه گیری خواص دمنوش زعفران

زعفران دارای خواص متعدد و بیشماری است . مصرف روزانه ی زعفران از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند در نتیجه توصیه می شود حتماً در مواد غذایی و چای به عنوان چاشنی از مقداری زعفران استفاده شود.

شرکت زعفرانیه یکی  از شرکت های معتبر در زمینه  ی خرید و فروش زعفران مرغوب بدون واسطه به مصرف کنندگان است و تمامی زعفران ها از کشاورزان خریداری مشوند و کیفیت بالایی دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *