دانستنی های زعفران

کشورهای صادر کننده ی زعفران در دنیا

shakhes

کشورهای صادر کننده ی زعفران در دنیا کدامند؟ طلا در هر رنگ و شکلی که باشد، ارزشمند است. حتی در رنگ سرخ! آیا تا به حال چیزی از طلای سرخ شنیده اید؟ راحت تر بگوییم، منظور همان زعفران است.

زعفران به نام طلای سرخ در دنیا شناخته می شود و الحق که این لقب، برازنده ی این محصول لاکچری و پر خاصیت می باشد که با زحمت فراوان کشاورزان حاصل می شود.

کشورهایی که صادرات زعفران را به عنوان یکی از تجارت های اصلی خود انجام می دهند، در واقع در حال انجام یکی از سودآور ترین تجارت های جهانی می باشند.

از این بابت است که امروزه در بازار زعفران دنیا، دیگر شاهد تعداد محدودی از کشورها در زمینه ی صادرات زعفران نیستیم، چرا که بسیاری از کشورهای دیگر به خاطر سودآور بودن این تجارت، اقدام به کشت و کار زعفران و صادر نمودن آن کرده اند. بنابراین لیست کشورهای صادر کننده ی زعفران در طول زمان به لیستی بلند بالا تبدیل شده است.

اما با این وجود، کشور عزیزمان ایران همچنان در صدر این لیست در حال درخشش بوده و کشورهای صادر کننده و تولید کننده ی زعفران، در صدد کسب این مقام می باشند

کشور ایران به تنهایی نیمی از زعفران دنیا را تامین می نماید بنابراین کسب این جایگاه، ولو با افزایش ظرفیت کشت نیز برای سایر کشورها مقدور نیست.

کشورهای دارای شرایط لازم برای کشت زعفران

زعفران این گیاه پر طمطراق و ارزشمند که آوازه ای جهانی به خود اختصاص داده، نیازمند به آب و هوایی سرد و خشک جهت رویش می باشد.

در واقع هر چه میزان رطوبت در یک منطقه کمتر و فاکتور خشکی در آن منطقه در سطح بالاتری قرار داشته باشد، کیفیت زعفران تولیدی در سطح بالاتری قرار داشته و اصطلاحا آن زعفران مرغوب تر و دارای عیار بالاتری می باشد.

زعفران گیاهی مقاوم در برابر سرما می باشد، پیاز این گیاه قدرت مقابله با دمایی تا منفی 40 درجه را داشته و در واقع می توان گفت که آب و هوای سرد و خشک برای این گیاه عاری از آسیب رسانی می باشد.

از طرفی رویش این گیاه نیاز به آب بسیار کمی داشته و از این رو است که می گوییم آب و هوای خشک مناسب رشد زعفران است.

ایران با دارا بودن تنوع بالایی از لحاظ شرایط اقلیمی، چنین آب و هوایی را در بسیاری از مناطق خود دارا می باشد. پتانسیل کشت زعفران در ایران به شدت بالا بوده و از این رو ایران ظرفیت بالایی در تولید زعفران در سطح جهانی دارا می باشد.

اهمیت کیفیت شیوه های فرآوری زعفران

مراحل کشت، تولید، برداشت، پاکسازی و فرآوری زعفران در کیفیت آن بسیار تا بسیار موثر می باشد. در واقع بعد از برداشت گیاه زعفران، رشته های آن بایستی در مدت زمان کوتاهی مورد پاکسازی قرار گرفته و استخراج شوند چرا که خشک شدن این گیاه به سرعت اتفاق می افتد و چنانچه رشته های زعفران که نام علمی آن ها استیگما می باشد در این شرایط استخراج شوند، همگی دچار شکستگی شده و در حین این فرآیند به رشته هایی خرد شده تبدیل می شوند.

این موضوع می تواند روی ارزش خرید زعفران به شکلی ویژه تاثیر گذار بوده و در واقع باعث کاهش قیمت آن در بازار شود. بنابراین استفاده از نیروی انسانی ماهر در این فرآیند و همچنین دقت به زمانبندی ها بسیار تا بسیار حائز اهمیت می باشد.

شرایط آب و هوایی خشک و سرد، خاک غنی، رطوبت کم و رعایت اصول فرآوری و نگهداری این محصول حساس، برخی از کشورها را به تولید کنندگان و صادرکنندگان این گیاه گران قیمت تبدیل نموده است. در ادامه به لیستی از کشورهای صادر کننده ی زعفران اشاره خواهیم داشت.

  • ایران در رتبه ی اول صادرات زعفران

ایران با رتبه ی اول در صادرات زعفران در دنیا چیزی حدود 95 درصد از تولید زعفران دنیا را بر عهده دارد اما به دلیل عدم ثبت برخی آمارها همچون مصرف داخلی زعفران، این درصد در مستندات، درصد کمتری می باشد.

عده ی زیادی ممکن است تصور کنند که زعفران در ایران تنها در استان خراسان کشت می شود در حالی که استان هایی چون کرمان، یزد، اصفهان و فارس نیز تحت کشت زعفران بوده و برخی استان های غربی نیز به دلیل نزدیک بودن آب و هوای آن ها به آب و هوای مورد نیاز برای کشت زعفران در شرایط خاص گلخانه ای اقدام به تولید محصولاتی با کیفیت نموده اند.

  • اسپانیا

اسپانیا به عنوان دومین کشور بزرگ صادر کننده ی زعفران بعد از ایران در دنیا شناخته می شود. این کشور با انجام تحقیقاتی گسترده در مراکز علمی و دانشگاه ها، شرایط مناسب و ایده آل برای کشت زعفران را مورد تحقیق قرار داده و آن را به کشاورزان اعلام می دارند.

کشور اسپانیا نیز دارای مناطقی با شرایط آب و هوایی مشابه ایران بوده و این مناطق بار تولید زعفران را در این کشور هب دوش می کشند.

حدود 20 درصد از صادرات زعفران دنیا توسط کشور اسپانیا صورت می پذیرد که حجم بالایی از نقدینگی را برای این کشور به ارمغان می آورد. مقاصد اصلی کشور اسپانیا برای صادرات زعفران، آمریکا، عربستان و ایتالیا می باشد.

  • افغانستان

افغانسان که یکی از صادر کنندگان زعفران در دنیا می باشد، 65 درصد از زعفران خود را از ایران وارد این کشور می نماید. این موضوع نشان می دهد کیفیت زعفران ایران حتی در کشورهای صادر کننده ی این محصول نیز حرف اول را می زند.

عطر و طعم زعفران افغانستان به دلیل مشابهت آب و هوایی این کشور با ایران، به زعفران ایران نزدیک بوده و یکی از انواع زعفران های محبوب در بازار جهانی محسوب می شود.

  • هند

کشت زعفران در کشور هند نه تنها جنبه ی صادراتی داشته بلکه منبع درآمد بسیاری از خانوارها در این کشور محسوب می شود. روستاهای زیادی در ایالت کشمیر به تولید زعفران مشغول می باشند.

تعداد این روستاها به 200 روستا رسیده و بیش از 120 هزار خانوار به کشت زعفران در این مناطق مشغول اند. بازار هدف کشور هند در صادرات زعفران، هنگ کنگ می باشد.

  • یونان

یونان و اسپانیا هر دو از صادرکنندگان زعفران در اروپا می باشند با این حال اسپانیا در زمینه ی صادرات زعفران در اروپا همچنان در حال تاخت و تاز بوده و یونان بعد از اسپانیا در این قاره مطرح می باشد. بازار هدف یونان به طور عمده کشورهای فرانسه، لهستان، ایتالیا و آلمان است.

نتیجه گیری کشورهای صادر کننده ی زعفران

نام ایران در بین کشورهای صادر کننده ی زعفران نامی درخشان بوده و در بازار جهانی زعفران، کیفیت زعفران ایرانی حرف اول را می زند.

با این حال فروشندگان ایرانی بایستی سعی داشته باشند تا در راستای حفظ این مقام تلاش هایی مداوم داشته باشند. ارائه ی زعفران هایی با کیفیت به بازار جهانی همراه با بسته بندی هایی شیک و جذاب می تواند موجب جذب مشتریانی هر چه بیشتر از فرهنگ ها و کشورها مختلف شود.

زعفرانیه یکی از صادر کنندگان زعفران درجه یک در قالب زعفران های بسته بندی و فله همراه با استانداردهای آزمایشگاهی و رعایت تمامی نکات صادرات زعفران می باشد. لازم به ذکر است که کشورهایی همچون فرانسه، پرتغال، چین و هلند نیز از صادر کنندگان زعفران در بازار جهانی می باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *