دانستنی های زعفران

مضرات زعفران | آیا زعفران مضر است؟

shakhes

آیا زعفران مضر است؟ زعفران یکی از گران ترین ادویه هایی است که در جهان به فروش می رسد. اغلب کشور های آسیایی برای خوش عطر و طعم کردن غذا از زعفران در انواع کیک ،  غذا، شیرینی و دسر استفاده می کنند.

زعفران علاوه بر رنگ و طعم خاصی که به غذا می دهد خواص زیادی دارد و برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. زعفران عطر خوبی دارد اما اگر به تنهایی خورده شود مزه تلخی می دهد.

زعفران دارای ترکیباتی  است که گیرنده های سلول های عصبی را تحریک می کنند و باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی می شود.

زعفران دارای آنتی اکسیدان های فراوانی است که قادر است رادیکال های آزادی که وارد بدن می شوند را از بین می برد. بسیاری از افراد برای داشتن خوابی آرام در شب از دم نوش زعفران استفاده میکنند.

مضرات زعفران

یکی دیگر از خواص زعفران که در حال حاضر بسیار مورد توجه فرار گرفته است خاصیت لاغری کنندگی زعفران است.

نحوه ی تأثیر زعفران در لاغری بدین صورت است ک زعفران باعث می شود تا فرد احساس سیری کند و به تدریج چربی های اضافی بدن برای متابولیسم سوخته می شوند و از بین می روند.

استفاده از انواع دسر های زعفران بهترین خوراکی برای افرادی است که تمایل دارند اشتهایشان را کنترل و کمتر کنند.

علاوه بر این دم نوش زعفران برای درمان انواع بیماری های مثانه و کلیه نیز مورد استفاده قرار می گیرد و از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند.

علاوه بر این همان طور که اشاره کردیم زعفران دارای آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزاد را از بین می برند و از ایجاد سرطان در بدن جلوگیری می کند.

همچنین انتی اکسیدان هایی که در زعفران قرار دارند تومور های پوستی را از بین می برند.بدون شک می توان زعفران را گیاه جادویی نامید، چرا که علاوه بر خوش طعم کردن غذا ها دارای خواص بی شماری برای سلامتی است.

درست است که زعفران سرشار از مواد مغذی برای بدن است اما مصرف زیاد زعفران نیز مانند هر ماده ی دیگری برای بدن مضر است در ادامه ی مقاله به مضرات زعفران اشاره خواهیم کرد.

زعفران به تنهایی ضرری ندارد اما استفاده بیش از حد و اشتباه از زعفران باعث ایجاد مشکلاتی در بدن می شود. مصرف بیش از اندازه ی زعفران عوارض شدید و خطرناکی دارد.

نحوه ی نگهداری زعفران

زعفران اگر در محیطی درست و مناسب نگهداری نشود تمام خواصش را از دست می دهد و تبدیل به گیاهی مضر می شود. شرایط آب و هوایی انباری که زعفران در آن نگهداری می شود بر روی کیفیت و کیمت زعفران اثرگذار است. . یکی از مواد موجود در زعفران سافرانال است.

سافرانال خاصیت میکروب کشی دارد اما اگر بیش از حد مجاز مصرف شود، مانند سمی مهلک عمل می کند و به بدن صدمات جبران ناپذیری را وارد می کند. آیا زعفران مضر است؟

زعفران تقلبی

زعفران های تقلبی معمولاً از مخلوط کردن زعفران با سایر مواد به دست می آیند و غیر استاندارد هستند. به دلیل اینکه نظارتی بر روی مواد ترکیبی با زعفران وجود ندارداین مواد اغلب برای بدن مضر هستند.

تنها راهی که از بورز این صدمات به بدن جلوگیری می کند مصرف نکردن زعفران تقلبی است. تخصص اینکه آیا زعفران اصل است یا خیر بسیار سخت است بنابراین توصیه می شود تا از فروشگاه های معتبر زعفران تهیه نمایید.

مصرف طولانی مدت زعفران

برخی اعتقاد دارند به دلیل اینکه زعفران یکی ادویه است و در اغلب غذا ها از آن استفاده می شود مصرف طولانی مدت آن ضرری به بدن وارد نمی کند. در حالی که این فکر کاملاً اشتباه است و مصرف طولانی مدت زعفران باعث انباشته شدن مواد مضر در بدن می شود.

همچنین مکمل‌هایی که حاوی زعفران برای اکهش وزن هستند نباید به مدت طولانی مورد مصرف قرار گیرند چرا که باعث ایجاد عوارض می شوند. نباید بیشتر از 6 هفته به صورت مداوم از زعفران استفاده کرد.

اگر دارویی خاصی مصرف می کنید یا مبتلا به بیماری هایی زمینه ای هستید قبل از مصرف دارو ها و مکمل های حاوی زعفران حتما با پزشکتان مشورت نمایید. آیا زعفران مضر است؟

حساسیت به زعفران

زعفران نیز مانند سایر مواد در برخی از افراد حساسیت ایجاد می کند. زعفران به تنهایی باعث ایجاد حساسیت نمی شود اما حساسیت شخص باعث واکنش غیر طبیعی به این ماده در بدن می شود .

حساسیت به زعفران بلافاصله پس از اولین مصرف بروز می کند و دارای نشانه های مشخصی است در صورت بروز هرکدام از این عوارض باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

نشانه های حساسیت به زعفران عبارت‌اند از: سر درد، اضطراب، گیجی، حساسیت های مربوط به پوست، خشکی لب و دهان، بی اشتهایی، ناراحتی معده، تهوع، کاهش وزن. اگر هر کدام از این نشانه ها را پس از مصرف زعفران داشتید سریعاً مصرف را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

مخلوط زعفران

برخی از افراد زعفران را با مواد و ادویه های دیگری مانند دارچین، زرشک ، عسل و بسیاری مواد دیگر مخلوط می کنند. آیا زعفران مضر است؟

تک تک این مواد به تنهایی هیچ ضرری برای بدن ندارند اما ترکیب زعفران و ادویه ها با یکدیگر باعث ایجاد تداخل بین مواد داخل این ادویه ها و زعفران می شود که می تواند  حساسیت زا و خطرناک باشد.

به همین دلیل است که توصیه می شود ادویه های مختلف را بدون نظر پزشک با یکدیگر مخلوط نکنید.

ایجاد مشکل در نوزادان

مادران شیرده و زنان باردار نباید از زعفران استفاده کنند چرا که در زنان باردار زعفران احتمال سقط را بالا می برد و در زنان شیرده نیز به دلیل اینکه نوزادان دستگاه گوارش ضعیفی دارند، مواد تشکیل دهنده ی زعفران برای نوزادان مناسب نیست و ممکن است به اندام نوزاد ضربه وارد کند.

افزایش ضربان قلب

اغلب پزشکان معتقد هستند که ترکیبات موجود در زعفران برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های قلبی و سکته قلبی مفید است. در کنار این خاصیت زعفران ضربان قلب را افزایش می دهد به همین دلیل نباید بیش از حد و بودن مشورت با پزشک از زعفران استفاده کرد.

نتیجه گیری

زعفران یکی از مواد پر خاصیت در طبیعت است. زعفران نیز مانند هر ماده ی دیگری در طبیعت مزایا و معایبی دارد که اگر به اندازه مصرف شود نه تنها مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند بلکه انواع بیماری ها را نیز از بین می برد.

. شرکت زعفرانیه یکی  از شرکت های معتبر در زمینه  ی خرید و فروش زعفران مرغوب بدون واسطه به مصرف کنندگان است و تمامی زعفران ها از کشاورزان خریداری مشوند و کیفیت بالایی دارند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *