دانستنی های زعفران

زعفران و اعصاب | تأثیر مستقیم زعفران بر روی اعصاب

shakhes

تأثیر مستقیم زعفران بر روی اعصاب چیست؟ زعفران یکی از گیاهان بومی ایران است که خواص متعددی دارد. همین خواص باعث تمایز بین زعفران و سایر طعم دهنده های غذایی شده است. زعفران از نظر ساختاری دارای ساقه و شش گلبرگ بنفش رنگ است و 3 رشته کلاله قرمز رنگ دارد که قسمت اصلی گیاه زعفران است.

کلاله  ی زعفران حاوی مواد معدنی، چربی و موسیلاژ است که تمامی  مواد برای بدن ضروری و مفید هستند. بوی و عطر فروان زعفران نیز به دلیل دارا بودن اسانس بی رنگ تروپن دار و يك تركيب اكسيژن دار همراه با سينئول به نام سافرانال می باشد.

طعم زعفران نیز مربوط به هيتروزيد تلخ پيكروكروسين است. همچنین كروسين موجود در زعفران باعث ایجاد رنگ زرد زعفران می شود. هر 100 تا 200 هزار کیلو زعفران تنها 5 کیلوگرم زعفران می دهند که بعد از خشک کردن نهایی تنها یک کیلو گرم  باقی می ماند به همین دلیل است که زعفران بسیار گران است.

زعفران گیاهی ضد افسردگی

از دیرباز زعفران جزو مواد نشاط آور به حساب می آمد در گذشته دلیل اینکه زعفران غم و اندوه را کم می کند مشخص نبود اما امروزه می دانیم ک زعفران به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از کروسین و سافرانال باعث ایجاد نشاط می شود و از ابتلا به افسردگی جلوگیری می کند.

کروسین میزان استرس را در بدن کاهش می دهد و سافرانال هم سیستم خواب را تنظیم می کند. اهمیت زعفران در درمان افسردگی بسیار بالا است در حال حاضر در برخی از داروهای ضد افسردگی از مقادیر معینی زعفران نیز استفاده می شود. حتی برخی از پزشکان برای درمان افسردگی از مکمل هلی حاوی زعفران به جای قرص های سروتونین و دوپامین و نوراپی نفرین استفاده می‌کنند و معتقد هستند زعفران از تمامی این دارو ها اثر بخش تر است.

زعفران مانند تمام داروهای شیمیایی بر روی مواد خاصی در مغز که مسئول احساست هستند اثر می گذارد از جمله این مواد می توان به سروتونین و دوپامین و نوراپی نفرین اشاره کرد، در نتیجه تأثیر زعفران بر روی این هورمون ها به تدریج افسردگی درمان می شود.

شواهد زیادی وجود دارد که  نشان می دهد مصرف کلاله زعفران

اثرات درمانی مختلفی از جمله محافظت از سیستم عصبی مرکزی دارد. این اثرات مفید به طور گسترده‌ای به خواص آنتی‌اکسیدانی قوی زعفران و ترکیبات کلیدی آن نسبت‌داده شده‌است, اگرچه داده‌ها نشان می‌دهند که این خواص آنتی‌اکسیدانی با حضور سلول‌های زنده تقویت می‌شود.

مطالعه اخیر, شواهدی ارائه کرده‌است مبنی بر اینکه زعفران خوراکی می‌تواند ترانسکریپتومی مغز را تعدیل کند. تأثیر مستقیم زعفران بر روی اعصاب

مطالعات انجام شده نشان می دهند که یکی از دلایل ابتلا به افسردگی التهاب و اکسیده شدن سلول های مغزی است این اتفاق در اثر ورود رادیکال های آزاد به بدن رخ می دهد، زعفران حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که رادیکال های آزاد را از بین می برند و از افسردگی جلوگیری می کند، در افراد مبتلا نیز این آنتی اکسیدان ها التهاب سلول های مغزی را کاهش می دهند و به پیشرفت درمان کمک می کنند.

کمک به خواب راحت

یکی دیگر از عوارض مشکلات عصبی و افسردگی اختلال در خواب است . اغلب افرادی که به افسردگی مبتلا هستند خواب آرام  و نامنظمی دارند و نمی توانند این مشکل را حل کنند.

کلاله ی زعفران کی از مواد طبیعی مهم در درمان بی خوابی ناشی از افسردگی است. به افرادی که مبتلا به بی خوابی هستند توصیه می شود تا قبل از خواب از دم نوش زعفران استفاده کنند.

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

زعفران با محافظت از نورون های مغزی احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهند که مصرف روزانه ی زعفران از ابتلا ب آلزایمر در پیری جلوگیری می کند.

همچنین در افراد مبتلا به آلزایمر ، زعفران روند پیشرفت بیماری را کند می کند و از آسیب رسیدن به سایر سلول های مغزی جلوگیری می کندو در حال حاضر قرص زعفران از جمله قرص هایی است که برای درمان آلزایمر به کار می رود.

افزایش قدرت تمرکز

زعفران با تأثیر بر سلول های عصبی باعث می شود تا تمرکز افزایش پیدا کند و از ابتلا به پارکینسون نیز جلوگیری می کند، پارکینسون یکی از بیماری هایی است که در اثر اختلال در سیستم عصبی رخ می دهد.

زعفران جایگزین داروهای شیمیایی

همان‌طور که می دانید مصرف داروهای شیمیایی بدون عوارض نیست و تمام داروهای شیمیایی عوارضی دارند که ممکن است در افراد بروز کند.

همین امر باعث شده است تا محققان به دنبال موادی طبیعی برای درمان و کنترل انواع بیماری ها باشند. همین امر باعث شد محققان به دنبال ماده ی طبیعی به عنوان جایگزین داروهای شیمیایی ضد افسردگی باشند، زعفران علاوه بر اینکه افسردگی را درمان می‌کند عوارض داروهای شیمیایی را ندارد .

همچنین اگر احتمال می دهید که در آینده به افسردگی مبتلا شوید، می توانید برای پیشگیری از ابتلا به صورت روزانه از زعفران استفاده کنید.

نحوه ی مصرف زعفران

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که مصرف ۳۰ میلی گرم‌ ( ۳صدم گرم ) زعفران در روز می تواند به اندازه ی قرص سیتالوپرام یا فلوکسیتین یا ایمی پرامین، برای درمان افسردگی مؤثر باشد. می توانید  ۱۵ میلی گرم  از زعفران را در روز و ۱۵ میلی گرم دیگر آن را شب استفاده کنید.

برای درمان افسردگی باید این کار را 6 تا 8 هفته ادامه دهید. یکی دیگر از روش های استفاده از زعفران برای سیستم عصبی استفاده از دم نوش زعفران است برای تهیه ی دم نوش زعفران ابتدا یک چهارم قاشق غذاخوری زعفران را با یک قاشق عسل یا دو قاشق گلاب مخلوط کنید سپس به مواد یک لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید بیست دقیقه به آرامی دم بکشند.

نتیجه گیری تأثیر مستقیم زعفران بر روی اعصاب

زعفران به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از کروسین و سافرانال باعث ایجاد احساس نشاط می شود و از التهاب و اکسیده شدن سلول های عصبی جلوگیری می کند. علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در زعفران رادیکال های آزاد مخرب را از بین می برند.

شرکت زعفرانیه یکی از شرکت های معتبر و پیشرو در زمینه‌ی عرضه زعفران مرغوب است و تمامی زعفران ها بدون واسطه از کشاورزان تهیه می شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *