دانستنی های زعفران

خواص بی نظیر زعفران و خاصیت کلاله زعفران در درمان سرطان

shakhes

زعفران که به صورت بومی و بیش از نود درصد آن در کشور ما و خراسان جنوبی کشت می شود دارای خواص بسیاری زیادی می باشد که با پیشرفت علم روز به روز به خواص بیشتری از این گیاه پی می بریم. در این مقاله قصد داریم با برخی خواص زعفران آشنا شده و همچنین در خصوص مفید بودن کلاله زعفران در درمان سرطان مفصل بحث کنیم.

کلاله زعفران چیست؟

از آنجایی که کشت زعفران در ایران قدمت بالایی دارد و سال ها کشت می شود و مطالعات در مورد زعفران از سال ها قبل شروع شده است، لذا برخی از اجزای آن مانند ریشه و گلبرگ و کلاله دارای خواصی می باشند، رنگ مختلفی که داری می تواند بسته مقدار کارتنوید و لیکویین که در آن باشد. می توان از طیف قرمز تا نارنجی در آن دید. کلاله سه شاخه است و اندازه آن نسبت به خامه متفاوت است و طول آن از گلبرگ بزرگ تر است. کلاله در انتهای آن حالت چین خورده دارد که در برخی ارقام زعفران عرض دهانه آن نیز بستگی به گونه های آن از پهن تا نازک می باشد. رنگ لبه انتهایی کلاله دارای رگه های سفیدی است که بسته به گونه های مختلف می تواند کم یا زیادتر باشد.

خاصیت کلاله زعفران در درمان سرطان

از مهمترین دلایل مرگ و میر بیماری سرطان می باشد که در ایران نیز باعث از دست دادن بسیاری از هم وطنان ما شده است، پیشرفت علوم و تکنولوژی و نفوذ علم به دنیای بیماری و تلاش برای افزایش سلامتی انسان بسیار موثر بوده و تا به امروز تلاش بر این شده است که از مرگ و میر و آسیب دیدن انسان از این گونه موارد جلوگیری کرد اما بشر هر چقدر هم تلاش کند و هوش و استعداد و زمان خرج کند باز هم طبیعت هم جواب را دارد هم راه حل و هم منابع لازم برای درمان هر مشکل بشر.

از آنجا که خواص بی نظیر زعفران و کلاله آن در جلوگیری از نمو انواع تومور بسیار خوب عمل کرده است پیش بینی می شود در آینده نزدیک با خواص بیشتری از این مورد آشنا شده و راه های بیشتری برای درمان سرطان ارائه بدهد.

دارای بسیاری از مواد معدنی از جمله می توان اشاره کرد مواد معدنی، آنتوسیانین، فلاونویید و گلیکوزید و آلکالویید می باشد. برخی از خواص دارویی مختلف گلبرگ زعفران می توان گفت، آنتی باکتری بودن وضد اسپاسم بودن همین طور تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد حساسیت و تسکین دهنده درد. همچنین با دیابت هم می جنگد و خواص بسیاری برای درمان آن دارد.

امروزه یک راهکار امید دهنده برای درمان و مقابله با سرطان استفاده از زعفران می باشد که از این عنصر به عنوان یک مکمل غذایی دارویی می توان نام برد. عوامل آنتی اکسیدانی مانند ویتامین های زعفران نیز در این امر بسیار موثراند که از نمو سرطان  جلوگیری کرده و برای همین به عنوان یکی از عوامل موثر در جلوگیری از سرطان نامیده می شوند و با این عنوان مطرح شده اند.

از طرفی از آنجا که سلول های بدن نسبت به داروهای شیمیایی مقاوم می شوند استفاده از امثال کلاله زعفران  که یکی از موارد خواص بی نظیر زعفران است، بسیار توصیه می شود. متابولیتهای زعفران به دو دسته اصلی تقسیم می شوند، دسته اول کاروتنویدها مثل آلفا و بتاکاروتن، لیکوپن و سافرانال می باشد، خواص ضد سرطانی کلاله گیاه که به خاطر خواص آن می توان در درمان سرطان از آن بهره گرفت. کلاله زعفران به شکل اختصاصی رشد و تکثیر سلولهای سرطانی را مهار کرده در حالیکه بر رشد سلول های نرمال بی تاثیر می باشد. همچنین منجر به کاهش عوارض شیمی درمانی و درمان با انواع قرص می شود.

کلاله رعفران روی بیان ژن های دخیل در فرایند سرطان مانند ژن های سرطان زا یا سرکوبگر تومور تاثیر گذار می باشد، جالب توجه است که همه سلولهای طول تلومر را حفظ کرده و ابن در نامیرا شدن آنها دخالت دارد. ثابت شده است لیگانیدهایی که به این دو ساختار متصل می شوند با نقش محافظتی تلومر و بقای سلول تداخل می نمایند.

بنابراین می توان از مکانیسم های ضد سرطانی ترکیبات اصلی کلاله زعفرانن را اتصال آنها با ساختار تلومری بیان کرد.

تاثیر زعفران در درمان بی خوابی

در یکی از دانشگاه ای استرلیا روی جامعه ای هفتاد نفری این مورد تست شد که به مدت یک ماه به تعدادی از افراد مقداری زعفران داده شد و زمان خواب رفتن آن ها با سایرین مقایسه گردید که این مورد نسبتا تاثیر زعفران را نشان داد اما دلیل محکمی بر این موضوع نبود.

چقدر زعفران مصرف کنیم؟

زعفران خواص بسیاری دارد اما زیاده روی در مصرف هر چیزی ممکن است آسیب هایی به شما بزند و سیستم بدن شما را دچار مشکل کند از همین رو است که در خصوص این مورد حتما باید احتیاط کنیم زیرا مصرف بیش از حد زعفران ممکن است موجب کاهش فشار خون یا گرم شدن بدن بشود که باید در این خصوص احتیاط کرد و به اندازه مصرف نمود.

نکات جالب در خصوص زعفران مصطفوی

در این مقاله در خصوص خواص زعفران و راه حل های آن برای درمان زعفران صحبت شد که کلاله زعفران به عنوان یکی از عوامل اصلی و از خواص بی نظیر زعفران می باشد که به آن پرداخته و معرفی شد. برای خرید زعفران مصطفوی که یکی از بهترین انواع زعفران می باشد می توانید با شماره 44508507 – 021  تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *